Sram DUB

Når vi snakker krankbokse til cykler, så bliver markedet bare mere og mere uoverskueligt. Fra vi i starten af dette år tusind, nærmest kun havde 2 forskellige mål til krankbokse (BSA og Italiensk), så har vi idag et spektra der nærmer sig 100 forskellige mål og typer. Det er nok ikke helt forkert at tilskrive internettet skylden for at vi har så mange, da det idag er blevet nemmere at komme ud med et nyt produkt end det var før. Det er også blevet nemmere at dele sin viden med hinanden.

Sram er så blevet en ny spiller på markedet. Eller det vil sige at de i længe har været en spiller på det marked der hedder krankbokse, da de i mange år har brugt betegnelsen GXP for deres egne kranktyper.

Hvad er nyt ved Sram DUB?

Men nu er Sram så ude med deres helt eget system der hedder DUB. DUB står for “Durable Unified Bottom Bracket”, og er lidt en videreudvikling af det gamle GXP system. For hvor det gamle GXP system fra Sram havde en aksel på 24/22 mm, så har den nye en aksel diameter på 28,99 mm. Men hvorfor lige 28,99 mm? Ja det er der nok ingen vild revolutionerende svar på, andet end at en større diameter på akslen, giver et stivere kranksæt. 30 mm akslen er så taget af Cannondale der udviklede BB30 systemet, og som flere senere har kørt videre til deres eget system. Så med DUB systemet, føler Sram nok at de lidt har deres eget, uden man kan bebrejde dem for at kopiere fra Canondale.

Men hvorfor lavede de den så ikke større end de 30 som Cannondales BB30 system, nu man ved at jo bredere aksel jo stivere kranksæt. Det svar skal nok findes i at DUB systemet også skal passe til de mål der er i de cykelrammer der er på markedet. For havde man valgt at lave akslen bredere end de 30 mm, så ville man få svært ved at få plads til lejerne i feks en Giant, som bruger 41 mm hulmål i deres racercykler. Så med de 29 mm (ca), så lægger man sig så tæt på af de 30 mm, at man ikke decideret vil kunne mærke væsentlig forskel på BB30 og DUB systemet.

Muligheder med Sram DUB

Når vi så snakker DUB krankbokse, så levere Sram idag 4 forskellige krankbokse som alle har en indvendig diameter på 28,99 mm. Det gør at man kan få en krankboks til alle typer cykler. Om cyklen har en huldiameter på 41 mm, 42 mm, 46 mm eller med gevind. Om det er BB86, BBright, BB386 eller noget helt 4., så kan Sram levere.