Elcykler med indvendige gear, er det en god ide?

Når du er ude og kigge på ny cykel og har valgt at det denne gang skal være en elcykel, vil der være mange ting som du skal vælge imellem. Tilvalg og måske også fravalg. Et af de svære valg kan være om du skal have en cykel med indvendige gear eller udvendige gear.

Set fra en brugers vinkel, vil det helt sikkert handle om hvor meget cyklen skal vedligeholdes, og her vinder indvendigt gear ofte kampen med udvendigt gear. Det gør det fordi det er kapslet ind i et navhylster og dermed får mindre påvirkninger udefra. Men når du køber en elcykel, så er der også ting ved et indvendigt gearnav du skal være opmærksom på.

For inde i et gearnav er der dele der simpelthen ikke tåler belastningen, fra nogle af de største elmotorer, der i dag er bygget på elcykler. Hvis du kigger på et af de andre indlæg jer har herinde, vil du kunne læse at motoren på en elcykel yder et sted mellem 30 og 95 Nm, alt efter hvilken motor der er monteret på cyklen. Men den belastning er indvendige gear slet ikke lavet til.

Gearnav fra Shimano

I dag er de fleste (ca. 85%) indvendige gear på en cykel fra Shimano. Shimano laver generelt de bedste indvendige gear, og har forstået at få udbredt deres produkt til at være monteret på næsten alle nye cykler. Men Shimanos indvendige gear har en begrænsning når vi snakker belastning i Nm. De er nemlig kun lavet til at kunne klare ca. 50 Nm. Hvad betyder det så for dig som forbruger?

Ja det betyder sådan set bare at du som forbruger helst skal undgå at købe en cykel med indvendigt gearnav, der har monteret en større centermotor end en der kan yde 50 Nm. Det er ret simpelt, og producenterne har også gjort sit for at gøre det nemt for dig. For de fleste cykler der har monteret en centermotor der yder over 50 Nm, har i dag udvendigt gear monteret.

Så nu ved du hvorfor du ikke kan shoppe en cykel med den kraftigste motor, og samtidig få et indvendigt gearnav monteret. Den holder simpelthen ikke til det.

Service er vigtigt!

Men nu hvor du har valgt en cykel der måske kun yder 45 Nm og med indvendigt gear, så vil du stadig skulle være opmærksom på nogle udfordringer der kan være. For det kan godt være at gearnavet er lavet til at tåle 50 Nm belastning. Men når du måske har en tendens til at lade den arbejde på maximal belastning (power), så vil varmen i gearnavet være højere end normalt, hvilket vil brænde smøremidlerne inde i navet af.

Så vælger du en elcykel med indvendigt gearnav, lige meget om det er med en stor kraftig motor eller en lille motor. Så vil jeg altid anbefale at du får navet smurt op 2 gange om året. Selvfølgelig alt efter hvor meget du cykler, og hvor meget du lader centermotoren arbejde for dig.

Men de fleste cykelbutikker har det med at anbefale et stort nav service for hver 2. år, simpelthen fordi at det har man altid gjort. Men sliddet er ganske enkelt større når vi snakker elcykel.

Så vil du gerne at den holder så lang tid som muligt, så skal du ofre de penge til koster at få gearnavet åbnet og smurt op. Det er det hele værd.