Skivebremser på racercykler

Året 2018 er for alvor blevet året hvor skivebremser er vundet frem på cykelscenen som de bremser der vil være fremtiden på racercykler til landevejen. Ideen med skivebremser på racercykler, startede vel lidt med cross cykler der var monteret med skiver. Men nu skulle det så vise sig at trenden, også kunne overføres til landevejen.

Men som en lidt konservativ motionist, kunne tanken om skivebremser på racercykler godt virke fjernt. Nu har vi jo kørt med fælgbremser, og det har jo virker upåklageligt hele vejen. Men hvor end man kom i cykelmiljøet, jo mere hørte man om det unikke med skivebremserne.

På Dansk Cykel Forum fik vi så i 2018 muligheden for selv at teste det. Vi fik stillet 2 cykler med skivebremser, til rådighed fra cykelmærket Factor. Factor har i 2017 og 2018 langsomt blevet et af de store faktorer på high-end markedet, efter at de er blevet cykel sponsor for det franske storhold Ag2r.

Factor O2 med skivebremser.

Factor O2 med skivebremsesystemet

Factor cyklen var monteret med:

  • Shimano Ultegra 8000r DI2
  • Hydrauliske skive bremser
  • Black Inc Thirty hjulsæt
  • Full carbon Black Inc styr/frempind
  • Fiziks Sadel
  • Speedplay pedaler
  • Ceramicspeed lejer i krank, Styrfittings og Nav

Så der var her tale om en fuldblods landevejscykel. Før har jeg kørt på topracer fra Trek, Specialized, Giant mm, og jeg var overbevist om at en cykel umuligt kunne blive stivere. Men med skivebremsen blev QR pludselig udskiftet til True Axle, som med dets 12 mm og montering i et gevind i stellet, pludselig ændrede mit syn på hvad en stiv cykel er.

Den første tur var faktisk ikke nogen sjov oplevelse. For efter 60 km på landevejen, var kroppen simpelthen så træt og “ødelagt”, da alt komfort pludselig var væk. Alle stød på landevejen var pludselig blevet noget man kunne mærke 1 til 1.

Men som månederne er gået, er følelsen kun blevet bedre. Følelsen af en cykel der ikke “flexser” i svingene, og en cykel der bremser ens i alt slags vejr. Kombineret med et hydraulisk bremsesystem, der bedst kan betegnes som smooth. Ja så er jeg idag helt solgt til systemet.

140 mm vs. 160 mm skiver

Bremsesystemerne til racercykler er pt lavet til 140 og 160 mm skiver. Vi prøvede begge størrelser. Ser vi på fordele og ulemper ved de 2 systemer, så må man sige at 160 mm skiverne bremsede lidt bedre, men 140 mm skiverne ser mere smarte ud.

Skivebremser i bjerge

Men vi var selvfølgelig også “tvunget” til at smutte en tur sydpå, for at teste systemet i bjergene. Mange motioniseter oplever jævnligt at deres carbon hjul ikke kan holde til nedkørslerne, når der en hel dag bremses i høje temperature. Men med skivebremsen er man pludselig kommet sig over det problem.

Men som jeg skrev ovenover, så giver True Axlen også en følelse af en ultimativ stiv cykel der ikke flexer. Ja jeg kan faktisk undre mig over at de professionelle ikke bruger skiver og true axle i de store grand tours. For med den stive cykel og den unikke bremseevne, er jeg ikke i tvivl om at en cykel med det system er 1-2 min hurtige på en nedkørsel i alperne på 20+ km.

Vores vurdering

Efter at have testet cyklen i alt slags vejr og næsten alt slags terræn, kan vi kun konkluddere at vi nok aldrig kommer tilbage til cykler med fælgbremser og alm. QR. Fra nu af er det kun fremad og det vil udelukkende kun være på cykler med skivebremser.

Skal man kigge på et af ulemperne, så er det systemet med True Axle. For hvor man med quick releasen hurtigt og nemt kan afmontere hjulene i tilfælde af punktering, er det straks sværere med true axle. På vores Factor O2 cykler, var systemet lavet så vi altid skulle have en 6 mm umbraco nøgle med, til montering og afmontering. Dog kan man godt finde modeller true axle på markedet hvor det ikke er nødvendigt med en umbraco nøgle for på- og afmontering. Her sidder der et system på akslen, der lidt minder om det gamle quick release.

Skivebremser på vores Factor O2 racercykel.