Vedligeholdelse af din hverdagscykel

Find her en del tips til vedligeholdelse af din hverdagscykel.

Kæden

Kæden på cyklen er noget af det vigtigste på hele cyklen, så derfor er det meget vigtigt at man vedligeholder den rigtig godt og med det rigtige olie.
Når man smører kæden på cyklen, er det vigtigt at man smører med olie der passer til vejret. Der findes olie, som er tyndt og mest beregnet til sommer-vejr, og beregnet til dem der ikke har noget imod at skulle smøre kæden tit. Denne olie har den fordel at den ikke tiltrækker så meget skidt på kæden, men til gængæld forsvinder den hurtigt igen, og man skal smøre lidt oftere. Til vinterbrug er det godt at bruge en olie der er lidt mere tyk, og sidder bedre på kæden. Den eneste ulempe ved en tyk olie, er at den har det med at tiltrække meget skidt. Men til gengæld skal kæden ikke smøres så tit.
Bruger man sin cykel hver dag året rundt vil jeg anbefale at man smører kæden hver 2. uge om sommeren og 1 gang i ugen om vinteren. Det er vigtigt at man lige bruger 2 minutter på at tøre kæden af, for at fjerne alt det snavs der skulle være, inden man smører den igen.
Det skal også lige siges at VD40 IKKE er beregnet til at smøre en kæde med. Rådgiv dig altid hos din lokale cykelhandler, og lad ham finde den olie der passer til dit forbrug.

Hjulene

Hjulene på cyklen, er for den almindelige forbruger bare noget der er der. Ganske enkelt fordi at de fleste forbrugere ved at de ikke kan gøre noget ved vedligeholdelsen af dem. Men et sted hvor næsten alle hjul- og cykelproducenter sparer på pengene, er på kvaliteten af eger og nipler. Det har tit det resultat at nipler eller eger springer, når det bliver vinter, og salten har sit indtog. Det er tit sådan at eger begynder at springe samtidig i et hjul, eller ihvertfald indenfor en kort perriode. Så når denne proces allerede er igang, kan det være en god idé som forbruger at få alle eger skiftet samtidig, når det gælder forhjulet. Dette vil i sidste ende sparer forbrugeren for rigtig mange penge. Når vi snakker forhjul, kan det tit være en endnu billigere idé at få skiftet hele forhjulet ud. som regel kan man købe et forhjul af ok kvalitet til ca 450 kroner (excl montering af fagmand).

Indvendige gearnav

De fleste hverdagscykler der sælges i Danmark, er idag monteret med indvendige gear fra enten Sram eller Shimano. Dette gearsystem virker for de fleste som det nemmeste gearsystem at have med at gøre, og vedligeholde. Men som forbruger skal man også vide at et sådan gearsystem har rigtig meget brug for at blive smurt op og efterset engang imellem (mindst hvert 2. år). Gearnavet er også en utrolig dyr del på cyklen, hvis den ikke bliver vedligeholdt og ender med at skulle skiftes ud. Det er også en del af fornøjelsen ved at cykle at gearet kører godt. Hos de fleste cykelhandlere, ligger prisen på at service hvor gearet også bliver smurt på 500-600 kr.
Selve kablet fra skifteren til baghjulet, kan være en god idé at få smurt op, hvert år inden det bliver vinter. Simpelthen fordi at evt kondensvand i kablet kan fryse til, når temperaturen kommer under frysepunktet. Dette vil bevirke at gearhåndtaget ikke kan drejes. Skulle man alligevel ved en smule magt få drejet grebet, kan det gå hen og ødelægge skifteren oppe i håndtaget eller skifteboksen hvis det er Sram gearsystem. Det er ikke nok bare at have cyklen stående inden i varmen natten over. Når temperaturen kommer under de -10 grader, så fryser kablet på under 1 minut.

Udvendige gear

Udvendige gear kræver lidt mere vedligeholdelse end indvendige gear. Men til gengæld kan de fleste vedligeholde og smøre et udvendigt gear. Når man køber en cykel med udvendig gear, er det vigtigt at man er go til at smøre de bevægelige dele. Det handler både om at vedligeholde for- og bagskifteren ved at bruge det mest muligt, og smøre det jævnligt. Mange der har udvendigt gear på deres hverdagscykel, har tit tendens til ikke at skifte gear særlig tit. Det bevirker at skifteren ruster fast og til sidst er skifteren kun til at smide ud. Men husker man lige at skifte gear både foran og bag, hver gang man bruger cyklen, så undgår man det, og det holder længere. Det er heller ikke en dum idé, at hver gang man smører kæden også lige husker at spøjte skifterne med en go olie. Det skal igen siges at VD40 ikke er nogen go ide at bruge, da det ikke smører. Selve skifterne oppe ved håndtaget (MTB) eller i STI grebene (race), skal også smøres engang imellem. Her snakker vi ca 2-3 gange om året for at bevare et optimalt gearskift. Men det kan jo altid gøres når man alligevel er igang med at skifte wire/kabler, når de trænger.

Dæk

Der er ikke den store vedligeholdelse ved dækkene på en cykel. Men vil gerne lige ligge et godt råd, om at have pumpet hjulene godt op, når man bruger cyklen. Dette forlænger dækkenes levetid, og giver en meget større cykelglæde.

Kranken

På næsten alle hverdagscykler, er lejerne i kranken nogle af de eneste lejer man ikke kan vedligeholde. Dette skyldes at det hele er et lukket system, hvor lejerne er helt gemt væk. Så når cykelhandleren konstatere at lejerne i kranken er slidt op, er der som regel ikke andet at gøre, end at skifte hele kranken ud. Noget der som regel koster et sted imellem 500 og 800 kroner incl montering. Men har man en hverdagscykel med et kranksystem med lejer der er tilgængelige, kan det være en god ide at få dem smurt op en gang om året. Skal man have cykelhandleren til det, kan det være en go idé at få ham til det, når cyklen alligevel er til service. Er man selv i stand til det, kan det være en go idé at gøre det lidt oftere (2 gange om året). Da det ikke tager lang tid, hvis man er erfaren i det, og øger lejerne og lejebanernes levetid betydeligt. Samtidig er det jo også en fornøjelse, at køre på en cykel der er smurt godt.

Styrfittings

Lige for at starte med, for dem der ikke er super stærke i cykeludstyr. Så er styrfitting de lejer der ligger imellem styret og forhjulet. De lejer her er vigtige for at kunne dreje styret. Det vil sige at de fleste først opdager at de er i stykker, på det tidspunkt hvor de har svært ved at dreje med styret. De fleste hverdagscykler, har stadig løse lejer liggende i styrfittings. De kan vedligeholdes, men kræver det faktisk ikke. Det største problem for lejerne i et styrfittings er lejet i bunden, som bliver ødelagt langsomt af det skidt der sprøjtes op fra forhjulet. Det kan godt betale sig at be cykelhandleren om at smøre begge lejer en gang om året, hvis cyklen alligevel skal til service. Dette vil forlænge lejernes levetid med nogle år. Det skal siges at hvis man skal have begge lejer skiftet, incl lejebaner, så koster det ca 500 kr. Kan man så forlænge levetiden på lejerne med 3-4 år ved at smøre det årligt, så er det pengene værd. I dag er cykelproducenterne så begyndt at lave cykler med styrfittings der hedder A-Head. Det er styrfitting hvor lejerne ligger i et lukket og bedre beskyttet system. Dette er godt til lejerne, men stadigvæk vil det intet gøre, hvis de blev smurt op hvert andet år… mindst.