Opretning af geardrop

De fleste der har en mountainbike eller racercykel har prøvet at vælte ned på højre side af cyklen og lande lige på bagskifteren. Konsekvensen af det kan være at geardroppet bliver skævt eller helt knækker. Knækker geardroppet siger det sig selv hvad man skal gøre, nemlig udskifte geardroppet til et nyt. Men skulle du gå hen og bare bøje geardroppet en smule, vil læsningen være at få rettet geardroppet op hurtigst muligt.

For flere år siden var geardroppet en del af selve cykelstellet, så hvis geardroppet knækkede, betød det et helt ny stel. Men i dag har man valgt at lave geardroppet til et separat stykke af cykelstellet, så man kan udskifte delen uden at skulle skifte hele stellet.

Geardroppet er den del i sølv, som her kan ses på en Haibike MTB.
Geardroppet er den del i sølv, som her kan ses på en Haibike MTB.

 

 

 

 

 

 

 

Et geardrop er ikke bare et geardrop

Hvis du skal ud og investere i et nyt geardrop til din cykel, kan det være en god ide at have dit gamle (måske knækkede) geardrop med i lommen. For der er rigtig mange at vælge imellem. Hver cykelproducent har deres eget design til et geardrop, og enkelte har måske flere forskellige. Så det er vigtigt at du har dit gamle geardrop med, og sikre dig at dit nye geardrop er 100% magen til.

Opretning af geardroppet

Er dit geardrop blevet skævt, er det vigtigt at du får det rettet op HURTIGST muligt. Med hurtigst muligt, menes der helst samme dag som det er blevet skævt. For et geardrop der er blevet slået skævt ved at cyklen er væltet ned på bagskifteren, kan bevirke at –

  • Du ikke kan komme ned på det mindste tandhjul bag
  • Ingen af gearene passer 100%
  • Bagskifteren kan i værste fald ryge ind i egerne, når du skifter op i 1. gear

Den sidste ting kan bevirke at bagskifteren bliver ødelagt, nogle eger knækker og helt sikkert så knækker geardroppet.

Hvordan retter man et geardrop op?

Et eksempel på et geardrop opretter.
Et eksempel på et geardrop opretter.

 

 

 

 

 

 

Der er kun en rigtig måde at rette et geardop op på, nemlig ved hjælp af en geardrop-opretter. Som vist på billedet, så montere du geardropopretteren i det gevind hvor bagskifteren normalt er monteret. Så drejer du ellers geardrop-opretteren rundt og måler afstanden ind til fælgen 3 steder hele vejen rundt (tager du baghjulet som et ur, så tjekker du afstanden kl 12, kl 6 og kl 9). Er afstanden den samme alle 3 steder, er dit geardrop helt hvor den skal være. Det kan være svært at tjekke afstanden “kl 3”. Men passer den de andre 3 steder, så passer den også “kl 3”. Er den ikke samme afstand retter du geardroppet op ved at trække (MEGET FORSIGTIGT) i geardrop opretteren, de steder hvor geardropppet skal rettes. Men husk at være forsigtig. For geardroppet er lavet af aluminium og knækker forholdsvis nemt, og jo mere du bukker med metallet, jo mere blødt bliver det.

Her er geardrop opretteren monteret i samme gevind som bagskifteren normalt er monteret i.
Her er geardrop opretteren monteret i samme gevind som bagskifteren normalt er monteret i.
Først tjekker du "kl 12" på hjulet, og låser pinden, så den er 3-4 mm fra fælgen.
Først tjekker du “kl 12” på hjulet, og låser pinden, så den er 3-4 mm fra fælgen.
Derefter tjekker du om afstanden fra pinden ind til fælgen er den samme "kl 6". Er den ikke det, så trækker du lidt i opretteren, der hvor den skal lidt længere ud.
Derefter tjekker du om afstanden fra pinden ind til fælgen er den samme “kl 9 og kl 6”. Er den ikke det, så trækker du lidt i opretteren, der hvor den skal lidt længere ud.
På pinden som du skubber ind imod fælgen, vil du opdage at der sidder en gummiring på. Denne gummiring sørger for at du kan trække pinden frem og tilbage, hvis den skal forbi baggaflen på cyklen, og stadig have den samme sted som før.
På pinden som du skubber ind imod fælgen, vil du opdage at der sidder en gummiring på. Denne gummiring sørger for at du kan trække pinden frem og tilbage, hvis den skal forbi baggaflen på cyklen, og stadig have den samme sted som før.