Bremsekabler vs gearkabler

Når du skal skifte kablerne på din cykel, så skal du lægge mærke til at det ikke er de samme kabler der bruges til det hele. Ligesom wiren der går igennem kablerne er forskellige, så er kablerne heller ikke de samme. Det er vigtigt at du sætter dig ind i hvilke kabler der er til hvad, inden du montere dem, ellers risikere du at få gear og bremser, der ikke fungere som de skal.

Men selvom det er vigtigt at du bruger forskellige kabler til gear og bremser, kan du godt risikere at du på en billig varehus cykel, kan have bremsekabler monteret både ved bremser og gear. Hvorfor det er bremsekabler og ikke gearkabler de bruger på det hele, kommer jeg ind på senere.

Men der er 2 ting der er den væsentlige forskel på gear og bremsekabler. Det er –

  • Tykkelsen på kablet
  • Udformningen af metallet som kører på ydersiden af kablet.

Hvor bremsekabler har en bredde på 5 mm, så har et gearkabel en bredde på 4 mm. Dette skyldes at bremsewire er en smule bredere end gearwire. Helt præcis så er gearwire til en cykel enten 1,1 mm eller 1,2 mm i tykkelse, og bremsewire til cykler er som regel 1,5 mm i tykkelse. Så derfor bruger varehus-cykler hellere bremsekabler end gearkabler. For det er nemmere at få en tynd wire (gearwire) til at køre i en tyk kabel (bremsekabel), end at få en tyk wire (bremsewire) til at køre i en tynd kabel (gearkabel).

Men der er en grund til at det er vigtigt at bruge de rigtige kabler, hvis du ønsker den bedste effekt.

For hvor gearkablet har langsgående metalstænger i kablet (billede 1), så er metalstængerne spiralformet i et bremsekabel (billede 2). Dette bevirker at gearkablet ikke er så fleksibelt, faktisk er det ikke fleksibelt overhovedet. Dette gør at du får et kontant og præcist gearskift.

Gearkablet med de langsgående metal stænger til din cykel.
Gearkablet med de langsgående metal stænger til din cykel.
Den spiral formede bremsekabel til din cykel.
Den spiral formede bremsekabel til din cykel.

Derimod er de spiral-formede stænger i en bremsekabel, vigtige for bremserne. Da det giver en lidt svampet bremseeffekt (nærmest lidt som ABS), og gør at du nemmere kan regulere din bremsekraft uden at blokere.

Så når varehus cyklen bruger bremsekabler til hele cyklen, har det selvfølgelig en økonomisk idé. Men det bevirker også at du får et upræcis og ikke så konsekvent gearskift.

Der hvor du skal være meget opmærksom og påpasselig med dit arbejde, er når du klipper bremsekablet i den rette længde. For bruger du et sløvt stykke værktøj, eller bare ikke får klippet det godt nok. Så risikere du at få et kabel hvor det ikke er nemt at få wiren sat igennem, men du får også et kabel hvor wiren ikke kører nemt igennem. du kan på billedet nedenunder se forskellen på et kabel der er skåret som det skal og et bremsekabel hvor det ikke er skåret som det skal.

Til venstre er kablet hvor den indvendige strømpe er som den skal være. Til højre kan du se kablet hvor strømpen er klemt.
Til venstre er kablet hvor den indvendige strømpe, hvor wiren kører i, er som den skal være. Til højre kan du se kablet hvor strømpen er klemt.

Når du så har fået klippet kablerne, skal du selvfølgelig også lige have nogle endestykker på kablerne. Lige som alt andet, er det vigtigt at du bruger de rigtige endestykker. Selve udformningen på endestykkerne er næsten den samme. Men når kablerne har forskellige bredder, så har endestykkerne selvfølelig også forskellige størrelser. Samtidig med det så er endestykker til bremsekabler som regel også lavet af metal, imens endestykkerne til gearkablerne som regel er lavet af plastik.