Sram er som et af de første producenter af geardele til racercykler og mountainbike, begyndt at lave 1*11 speed til det hele. Det vil sige 1 klinge foran og 11 tandhjul bagpå. Det kan for mange (især racerfolket), virke som noget af en revolution, set i forhold til hvad det “altid har været”. For hvor mountainbike i mange år har været med 3 klinger foran, er det langsomt blevet til 2 klinger og nu 1 klinge monteret på pedalarmen. Men racerfolket derimod har været forskånet for denne revolution, og beholdt de 2 klinger foran, som der altid har været (i enkelte tilfælde har der været 3 klinger).
Men nu har Sram valgt at satse på 1 klinge foran, lige meget om det er til race, cross eller mountainbike. Fordelene ved 1 klinge foran er –
- Du slipper for det lidt sværere skift der er fra lille til stor klinge
- Du har en for-klinge der er designet til at holde på kæden, hvilket giver en bedre glid imellem kæde og klinge.
- Hver anden tand på klingen er bred, mens de andre er smalle. Dette giver en mere stabil kæde.
- Man kan have en bag-skifter der gør kæden strammere
- Mindre risiko for chain-suck*
- Du har ikke en del gear på cyklen, der alligevel overlapper hinanden.
- …en lavere vægt.
På race og cross siden går Sram langsomt til værks, og har indtil videre lavet 3 grupper til 1 klinge foran, det er –
- Sram Force1
- Sram Force CX1 (til cross)
- Sram Rival1
For mange kan det at cykle med en klinge foran på en racer, godt virke som en umulig mission, da der kan være stor forskel på terrænet ude på landevejen. Men cykler man konstant i terræn som i Danmark, kan 1 klinge foran og 11 gear bagpå være længe rigeligt.
Til MTB hedder grupperne –
- XX1
- X01
- X0
- X1
- GX
Det unikke på MTB og cross siden, er at man fra Sram har lavet et lille tandhjul bag med kun 10 tænder og en med 42 tænder, begge monteret på samme kassette. Dette giver et stor spring imellem gearene, men det giver også et stort spring fra de 2 yderpunkter.
Klingen foran er også lavet sådan at hver anden tand er bred og hver anden tand er smal. Dette gør at klingen passer 100 procent ind i hvert led på kæden, og dermed giver en mere stabil kæde når du cykler. Klingen fås med –
- 26, 28, 30, 32, 34, 36, 38, 40 tænder.
Klingens unikke form med forskellige bredder på tænderne, gør også at kæden umuligt kan falde af (ved almindelig brug).
*chain-suck er når kæden ikke vil slippe klingen foran, og dermed fortsætter op og sætter sig fast imellem klinge og stel.