Cykelbremser der hyler

Mange kender til det velkendte problem, nemlig cykelbremser der hyler når de aktiveres. I flere tilfælde så meget at det kan være helt pinligt at cykle ved siden af nogle på cykelstien, når du skal bremse. Men hylende bremser er der som regel råd for, lige meget hvilke bremser du bruger. For der er nemlig mange forskellige bremser på markedet i dag. Der er blandt andet –

  • Skivebremser
  • V-bremser
  • Tromlebremser/Rullebremser

Disse bremser er de mest almindelige bremser på en cykel i dag, og de har hver deres måde at virke på, og derfor også deres egen måde at blive serviceret på.

Skivebremser der hyler

Jeg har et andet sted her på bloggen beskrevet hvordan man reparere skivebremser der hyler.

V-bremser der hyler

V-bremser findes på de fleste hverdagscykler og racercykler. V-bremser er bremser der bremser med 2 bremseklodser på hver sin side af fælgen. Disse bremser kan hyle af 3 grunde. Det er –

  1. klodserne er lavet af et alt for dårligt materiale
  2. Klodserne er monteret med den forkerte vinkel i forhold til fælgen
  3. Klodserne er slidt ned

1. Hvis klodserne er lavet af et for dårligt materiale, er der ikke andet at gøre end at skifte til nogle af en bedre kvalitet. Prisen på klodserne eller på cyklen som du lige har købt, indikere om klodserne er af for dårlig kvalitet. Har du købt en billig cykel, er der helt sikkert også monteret nogle billige klodser. Er du ude og investere i nye klodser og dem du kigger på er extrem billige, så er kvaliteten på gummiet, helt sikkert ikke super godt.

2. Vinklen på klodserne i forhold til fælgen er vigtig. Er klodserne monteret så den bagerste del af klodserne rammer først (billede 1), vil du opleve at klodserne hyler når du bremser. Det er nemlig vigtigt at det er den forreste del af klodsen der rammer først og den bagerste del til sidst. Dette gør nemlig at klodsen ikke vil vibrere når du bremser, og dermed giver sig til at hyle.

Et eksempel på bremseklodser der er monteret med den forkerte vinkel i forhold til fælgen. (Pilen indikere hvilken vej fælgen drejer).
Et eksempel på bremseklodser der er monteret med den forkerte vinkel i forhold til fælgen. (Pilen indikere hvilken vej fælgen drejer).
Et eksempel på bremseklodser der er monteret med den rigtige vinkel i forhold til fælgen. (Pilen indikere hvilken vej fælgen drejer).
Et eksempel på bremseklodser der er monteret med den rigtige vinkel i forhold til fælgen. (Pilen indikere hvilken vej fælgen drejer).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Ja er klodserne slidt ned og det er metallet i bremseskoene der rammer fælgen, vil du selvfølgelig opleve at dine bremser hyler.

Rullebremser/tromlebremser

Rullebremser eller tromlebremser er det nye i dag, når vi snakker bremser på en hverdagscykel. Rullebremser eller tromlebremser har den fordel at de næsten er vedligeholdelses fri, hvilket de fleste brugere sætter stor pris på. Men helt vedligeholdelses fri er de ikke, for det er nemlig en god idé at smøre bremsebakkerne inde i bremsen engang imellem, ellers bliver de tørre og begynder at hyle. Men de skal smøres med noget specielt bremsefedt, som er varmebestandig. Dette fedt kan du købe og selv sprøjte i bremsen, men du kan også få den lokale cykelhandler til at gøre det for dig. Hvordan du gør det, er illustreret herunder.

Som du kan se på billedet, er det skrevet på rullebremsen hvor fedtet skal ind.
Som du kan se på billedet, er det skrevet på rullebremsen hvor fedtet skal ind.
Det er simpelthen et specielt fedt der skal i bremsen, her illustreret med fedt fra Shimano.
Det er specielt fedt der skal i bremsen, her illustreret med fedt fra Shimano.

Så generelt er problemet meget lille, når du har cykel bremser der hyler, lige meget hvilke bremser det er. Det handler bare om evt. at få bremserne skiftet, eller bremserne smurt (rulle- og tromlebremser). Men som tommelfinger regel må du ALDRIG smøre dine bremser i fedt eller olie hvis de hyler (v-bremser og skivebremser). Det kan godt være at de så holder op med at hyle, men de holder også op med at bremse.