Fullsuspension mountainbike

Fullsuspension mountainbikes er mountainbikes med affjedring i forgaflen og baggaflen. Dette system giver dig som forbruger en mountainbike med optimal komfort, og en fantastisk mulighed for at få en cykeltur i skoven uden at blive banket helt igennem. I rigtig mange år fra fullsuspension først kom på gaden og til starten af dette årtusind, har fullsuspension mest været for motionister som ikke rigtig gik op i fart, men mere gik op i at få en fantastisk oplevelse uden de vilde bump. Men den tankegang har idag ændret sig radikalt.

Bagdæmperen kan købes som:

  • Fjeder dæmper
  • Luft dæmper

Men i de seneste år, har producenter af fullsuspension været fremme i skoen, og udviklet luft dæmpere der er blevet gode til at kunne bruges uden de fjedre, men også med en mulighed for at lukke op igen, så du igen har affjedring bagi. Men denne proces foregår på de fleste dæmpere ved at de “tænker selv”, og dermed åbner og lukker, efter hvad terræn du cykler i. Disse systemer går under navne som –

  • Lock out
  • Brain (specialized)
  • ECS-TC (Cannondale)

Men skal du som forbruger ud, og købe en mountainbike i en fullsuspension model. Hvor du ønsker at den både fungere som hardtail (mountainbike uden affjedring i baggaflen), og som fullsuspension mountainbike når der er lidt vildere terræn. Så skal du vide, at du skal ud og bruge en del penge, da bagdæmpere der kan åbne og lukke automatisk, er en dyr fornøjelse.

Vedligeholdelse/Service

En bagdæmper med luft, skal selvfølgelig serviseres engang imellem. Men det skal du IKKE selv gå igang med.Det kan lyde vildt, men det er faktisk med livet som indsats, hvis du selv går igang med at adskille bagdæmperen ad. For i bagdæmperen er der rigtig meget tryk i kammeret, så kommer du til at skille den ad,uden du først fjerner trykket i bagdæmperen, kan du risikere at få den i hovedet. I så fald, kan konsekvenserne være uoverskuelige. Så råd herfra er at tage din mountainbike med ind til forhandleren af din cykel, og lade ham sende bagdæmperen ind og få den serviceret.

Hvor tit skal den så serviceres? Det kommer selvfølgelig an på hvor ofte du cykler, og hvor mange timer du så er ude hver gang. Men en god tommelfinger regel, er at få den serviceret for hver 50 timer, eller hvis det er svær at holde styr på, kan man også vælge at få den sendt til service:

  • 1 gang om året, ved 1-2 træningsture om ugen
  • 2 gange om året, ved 3-4 træningsture om ugen
  • 3 gange om året, ved daglig træning

Prisen på sådan et service kan ligge på mellem 400 og 1000 kroner, efter hvilken bagdæmper det er, og hvor meget der evt skal skiftes, for at den er 100% i orden.

Service af bolte og lejer i bagdæmperen

Men boltene og lejerne i bagdæmperen kan være en god idé at skille ad og smøre engang imellem. Det vil sige ca for hver 50 timer du cykler, da du ellers risikere at baggaflen går i stykker ved hård belastning. For hvis de ikke bliver smurt, risikere du at lejerne ruster fast. Når du sår kommer ud i skoven og belaster din bagdæmper på en nedkørsel, risikere du at boltene knækker, eller i værste tilfælde at dele af rammen knækker.

Service af bagdæmper med fjeder.

Men er det en bagdæmper der fungere med en fjeder, du har på din mountainbike, så er service generelt unødvendigt. Det vil sige at du selvfølgelig skal smøre de bevægelige dele med olie engang imellem, men og adskille bagdæmperen for at få den smurt igennem, vil være spild af tid og penge. Kør med den indtil den er defekt.