Latex slanger blev først i 90erne, et produkt der gav dem der virkeligt op i vægt, muligheden for at optimere vægten ved hjulene. Man kunne dengang og idag halvere vægten, i forhold til de mere normale butyl slanger, ved brug af latex slaner. Men dengang havde slangerne meget svært ved at holde luft, og mistede hurtigt tryk. Men ved korte distancer som enkeltstart, og korte triathlon distancer, blev latex slanger hurtigt populært.
Producenter af lukket ringe, fandt hurtigt stor interesse for latex slangerne, da det som regel var ryttere med interesse for vægten der bruger lukket ring. Så idag er latex slager normalt i alle lukket ringe. De fleste lukkede ringe er også beregnet til at kunne pumpes op til 14-15 bar, og dette vil en almindelig butyl slange have sværere ved at kunne klare.
Latex slanger bruges mere og mere for de rigtig gode der cykler på mountainbike. Dette fordi at latex slanger er noget lettere, hvilket får hjulet til at rulle bedre. De punktere heller ikke så nemt, da de nemmere kan “tilpasse” sig en sten der er gået igennem dækket.
Et godt trick når du lægger en latex slange ind i dækket, er at drysse godt med talkum imellem dæk og slange. Dette fjerne de gnidninger der kan være imellem dæk og slange. Det lyder måske som en bargatel, men det kan mærkes.