Integreret styr og frempind er et af de tiltag, der er fulgt med i udviklingen af carbon til cykelfolket. Med integreret styr og frempind, menes der styr og frempind lavet i et stykke. Fordelen ved et fuld integreret styr/frempind er:
- Lavere vægt
- Væsentlig stivere
- Lir effekten skal også have et plus her
Men der er selvfølgelig også minusser ved at have et fuld integreret styr. Der kan nævnes:
- Minimale justerings muligheder
- Den høje pris
De minimale justerings muligheder, er det der i flere år har holdt mig fra de fuld integrerede styr og frempind. For med en fuld integreret løsning, er der faktisk kun højden på styr og frempind du kan justere. Nu er jeg af den gamle skole, så hvordan styrets vinkel er, er noget jeg kan justere på helt ned til den mindste detalje. For at det passer lige præcis mig. Så ikke noget med at der skal komme nogle og bestemme for mig, hvordan vinklen skal være på styret, set i forhold til frempinden. Når vi snakker vinkler på styret så mener jeg:
- Hvor det øverste knæk skal være
- Hvor bunden af styret skal pege hen (jeg har altid indstillet styret, så det næsten peger imod den bagerste QR)
Men når vi snakker den gamle skole, så mener jeg også at et styr skal være rundt over det hele, også i toppen. UD med en aerodynamisk løsning på selve styret, det skal jo være lækkert at holde ved. Jeg syntes måske også at et smal styr ser mere let ud, selvom det ikke ligefrem er det der er fakta. Men hvad er lækkert at holde ved?? Jeg mener at et styr skal være rundt, og her mener jeg helt rundt. Imens andre mener at et aero-styr er fedt at holde ved, da aero-formen “ligger godt i hånden”. Men heldigvis kan vi ikke være enig om alt.
Men køber du et fuld-integreret styr og frempind, så skal du være opmærksom på:
- Vinklen på frempinden
- Længden på frempinden
- Bredden på styret*
- Formen på bukket
Skjult kabelføring
En ting der også vinder frem, er kabelføring inde i styret. Denne løsning er selvfølgelig smart, og gør at du næsten kan skjule alle kabler og ledninger, fra bremsegrebet og ned til hvor de skal fungere. Personligt ser jeg ikke den store fordel. Men tænker man lir og aero løsning, så må man nok sige at det er smart. Men de fleste producenter af styr hvor der er integreret kabelføring inde i styret, så er problemet mest at få det til at køre ordentligt og samtidig være nemt at skifte. Dette problem løser de fleste ved at have en form for bane inde i styret hvor kablet køre inde i. Men det store problem opstår som regel når kablet skal videre fra styre til rammen, hvor det gerne skulle fortsætte med at være skjult så meget som muligt. Men når du skjuler noget der samtidig også skal være fleksibelt, opstår der som regel en twist hvor man ikke kan få 100% af det hele, men skal gå på kompromis.
Så skal man kigge på løsningen med skjult kabelføring, kan man kigge på det fra 2 forskellige sider. Man kan se det fra ham der bare ønsker Aero og slim-look, hvor alt unødigt skal skjulet eller helt fjernes og hvor 1 sek på 40 km er som nat og dag. Så vil kompromissen nok ligge i at bremsen ikke behøver fungere 100%, bare klodserne slipper fælgen. Imens det for ham der ikke kan cykle på en cykel der kun fungere 80%, men er ligeglad med de 2-3 sek der kan spares på Aero og slim look. Kunne være en fordel at investere i noget hvor kablerne godt på “stritte lidt”, uden det gør ondt i øjnene og psyken. Men det er et sted hvor modsætninger vil mødes og diskussionerne om Aero, funktionalitet og lir, aldrig vil finde en løsning.
* Når du måler på bredden på styret, skal du være opmærksom på at producenter ikke allesammen måler samme sted på styret. Nogle måler bredden hvor styret ender. Imens andre måler styret hvor bremsegrebene skal sidde. Dem der måler hvor bremsegrebene skal sidde, gør som regel styret 20 mm bredere hvor styret ender.