Med indtoget af a-head frempinden, skete der en stor udvikling fra den traditionelle frempind med stilk på, som har været brugt på alle cykler. Til en frempind som er mere enkel, men uden de store muligheder for indstilling.
Vinklen på frempinden
Derfor er vinklen på din frempind, ikke uden betydning, når du kører med a-head frempind. Vinklen har betydning for styrets placering, og selvfølgelig også for udseendet af cyklen. Men en a-head frempind er lavet så smart at den kan vendes om. Det betyder at du bestemmer om den skal pege nedad eller opad.
Hvor det er mest normalt på en racercykel med en frempind med ikke så mange grader, der peger nedad. Så er det mere normalt med en frempind med mange grader på, når vi snakker billig eller mellemklasse mountainbike. Dette mest fordi forbrugerne i disse tilfælde ikke tænker så meget på aerodynamikken, så her vælger man så at vende den, så den peger opad. Har du en frempind med en meget stejl vinkel på, er der generelt ikke mange valgmuligheder, da det vil se mærkeligt ud, og måske også svær at styre hvis den pegede nedad. På de dyre mountainbikes hvor det for forbrugeren mere handler om aerodynamik, vil man tit opleve at der er en frempind med en meget lille vinkel monteret.
Vinklerne på en a-head frempind ligger traditionelt i skalaen:
- +/- 3 grader
- +/- 6 grader
- +/- 9 grader
- +/- 12 grader
- +/- 15 grader
- +/- 18 grader
- +/- 21 grader
- +/- 25 grader
Længden på frempinden
Når vi snakker længde på en a-head frempind, starter de som regel med en længde på 70 mm og op til 140 mm, med 10 mm interval. Jeg kender ikke til nogle frempinde på mere end 140 mm, men jeg tror heller ikke at det vil være behageligt at køre med.
Størrelsen på hullerne i frempinden
Til sidst skal vi lige kigge på størrelsen af hullet, både til stilken på forgaflen. Men nok mere når vi snakker hullet hvor styret skal sidde.
For snakker vi størrelsen på stilken til forgaflen, er den traditionelt det samme på alle almindelige cykler, nemlig 1 1/8 tomme. Så her skal du bare have en frempind med traditionel størrelse. Men på race især og lidt mountainbike, er man begyndt at lave stilken på forgaflen større, for at øge stivheden. Så her skal du være opmærksom på om stilken er 1 1/8 del tomme eller 1 1/4 tomme.
Når vi så snakker hullet til styret så findes der i dag 2 forskellige tykkelser. Nemlig 25,4 mm og 31,8 mm i diameter på styret og dermed også på hullet. Hvor 25,4 mm er lidt på vej ud, så er 31,8 mm i dag mere almindeligt. Igen da det giver et mere stift styr. 31,8 mm styr bliver i dag kaldt “oversize styr”, men mon ikke der en dag kommer et styr der er endnu bredere i diameteren.