Som cykelrytter igennem snart 30 år, husker jeg stadig de tider i 90erne hvor dækkene skulle være så smalle som muligt. Det var ikke uhørt at man mødte op til træning eller cykelløb, på dæk med en bredde på 18 mm. Det handlede kun om en ting – rullemodstand. Komfort var lige meget, og tanken var at jo smallere dæk – jo mindre rullemodstand. Så når der blev blæst 8-9 bar i de smalle kanttrådsdæk. Så var man næsten sikker på at man var godt smadret, når træningsturen var ovre.
Heldigvis er man blevet klogere, som årene er gået. Først øgede man til 20 mm dæk, så skulle det hedde 23 mm dæk. Men det seneste år, og mange test i vindtuneller senere, har det vist sig at 25 mm dæk ikke kun giver en bedre komfort. Dden har også mindre rullemodstand. Men med den nye bredde, er det også nemmere for dig som bruger at regulere din oplevelse i dæktrykket. Hvor du med en 18 mm dæk, nærmest kun kunne få dårlig komfort og dårlig vejgreb i svingene. Så kan du med den nye dækbredde, få super komfort ved kun at smide 6½-7 bar i dækket, uden det går ud over sikkerheden i svingene. Men du kan også smide 8 – 8½ bar i dækket, og få lidt mindre komfort. Men til gengæld får du mindre rullemodstand og stadig god følelse i svingene.
Bredere fælge
Men når man laver bredere dæk, er det også vigtigt at fælgene følger med. For gør de ikke det, risikere du at dækkene simpelthen krænger over når du kører stærkt i svingene. Men det gør også at enkelte producenter at cykelhjul, simpelthen foreskriver en dækstørrelse til deres hjul. Eksempelvis kan det være at der står at minimums bredden på dækket SKAL være 25 mm, for at du får det optimale ud af dine hjul. Det er vigtigt at du følger de her forskrifter, for at få det optimale ud af dine hjul. Du kan også risikere at enkelte hjul producenter afskriver alt garanti ved brug af smallere dæk.
I dag laves fælgene helt op til at have en bredde på 26,40 mm, oppe hvor dækkene sættes på. Så selvom du bruger et 25 mm dæk, vil fælgen faktisk stadig være bredere end dækket, men det er meget meget lidt.
Dæk tryk
Nu fælgen og dækket er blevet bredere, vil det optimale dæktryk også falde. Hvor man i de gode gamle dage, gerne kunne køre med 8 – 9 bar i dækket, vil det ikke længere være nødvendigt med den bredere fælg og dæk. De fleste hjul producenter skriver faktisk også, at det maksimale tryk til deres full carbon racerhjul, ikke må overstige 8,50 bar/125 psi.
Vi har selvfølgelig selv været ude og rulle på en del mærker med den nye fælg bredde, og med 25 mm dæk på. Vores erfaring siger os at det optimale dæktryk vil være –
- 7 bar til træning
- 8 – 8,5 bar til cykelløb.
Vores erfaring
Som skrevet ovenover, så har vi selv været ude og give gas på de brede fælge og dæk. Vores erfaring har vist os at bredere dæk gør at –
- Du får en bedre oplevelse og go komfort
- Nogle dæk der føles godt når du ruller derudaf
- Du kan køre væsentlig stærkere i svingene
- Det er nemmere at tage dækket af fælgen i forbindelse med en punktering
Så er du på jagt efter nye hjul, og får tilbudt hjul med både smalle og brede fælge. Så er vi ikke i tvivl om at du skal vælge de brede.
Go vind!