Gearingen på din racercykel ved bjergkørsel er afgørende for din oplevelse. For tunge gear kan smadre dine ben – din fart og din oplevelse. Så sørg for en god gearing. Og hellere en lidt for lav gearing (nødgear). Har du ikke prøvet at cykle i bjerge tidligere, så er vores eneste råd til dig – undervurder ikke at cykle op i 1 time uden pause og med en stigningsprocent på 8%…
- Valg af gearing på din racercykel kan være afgørende i forhold til en god eller dårlig oplevelse ved cykling i bjerge. Og gearvalget er meget individuelt – afhængig af styrke, aktuel form og ”plejer”.
- Vi har trænet i Alperne i Frankrig, i Vogeserne i Frankrig, i Pyrenæerne i Spanien og på De Kanariske Øer (Lanzarote, Gran Canaria og Tenerife). Vi har altid sørget for lavere gearing. Dels for at kunne køre op ad en 8% stigning i en time og dels for at have et ”nødgear” i tilfælde af at vi gik kolde.
- Når vi har medbragt egne racere har vi generelt skiftet den lille klinge foran ud med en størrelse 39 og den største krans bagpå med en størrelse 25. Dvs. at vi har kørt med det laveste gear på 39×25. Nogle vil mene at det er en unødvendig lav gearing. Er du en ”almindelig motionist” vil vi anbefale denne gearing – og måske en lavere gearing. I dag er en let metode til lavere gearing at køre med triple kranksæt. Altså med 3 klinger foran.
- På vores sidste træning på Tenerife i februar 2015 fik vi en lejecykel med 34/50 foran og 12/30 bagpå. Generelt kunne vi køre bjergene i 34 foran og 17-21 bagpå. Men vi var også glade for 30’eren bagpå, da vi undervejs oplevede stigningsprocenter på op til 25% (ifølge vores Garmin GPS). Og desuden var vi ikke i super form i februar måned, så det var rart med et ”nødgear”.
- Det er ret let både at skifte klinger foran og kranse bagpå.
Links
Læs evt. vores artikel med tips til træning på Tenerife og Gran Canaria
Udskiftning af krans og klinger
Er du kommet sydpå til bjergene og ønsker at skifte den gearing du har fået med, da det viser sig den ikke passer til terrænnet. Så læs her hvordan du skifter gearingen på din racercykel. Du har også mulighed for at skifte til Sram Wifli system, tryk på linket og se hvad deres Wifli system går ud på.