Ændring af gearing på din racer

Jeppe har skrevet ind med følgende spørgsmål:

Hej.

Jeg har denne gamle racercykel som jeg har valgt at få ud på landevejen, når det rigtig bliver sommer. Jeg har bare det problem at mit højre gear/bremsegreb ikke fungerer. Jeg tør ikke at skille det af uden tegninger eller andre hjælpemidler. Grebet hedder shimano RX100. cyklen har 7 gear bagerst, og 2 forrest. Men så havde jeg i tankerne at jeg kunne skifte grebet, og kasetten til 8 gears, fordi jeg ikke kan finde nogle nye skiftegreb til 7 gears. Kan man så bare skifte den 7 gears kasettes ud med en 8 gears kasette?

mvh Jeppe Hermann.

Svar fra Dansk Cykel Forum

Hej Jeppe.

Tak for spørgsmålet

Her er svaret på hvordan du laver en ændring af gearing på din racer.

Det kan altid lade sig gøre at lave en gearing om på racercyklen. Det der betyder noget, er om det er en kassette eller en skruekrans der sidder på baghjulet. Forskellen på de to ting er, at en kassette er tandhjul der sidder fast på en såkaldt body (fri-krans), der er en del af bagnavet. Hvorimod en skruekrans er et tandhjul hvor body’en (fri-kransen) er en del af tandhjulet.
Hvis det er en skruekrans der sidder på dit baghjul, kan du skrue den af og faktisk montere en ny skruekrans med det antal gear du gerne vil have på cyklen. Skruekransene har nemlig samme bredde, ligemeget hvor mange tandhjul der sidder på den. Det er kun afstanden imellem tandhjulene der ændre sig.
Er det derimod en kassette der sidder på baghjulet, er det vigtigt at du også får skiftet body’en samtidig med. Da den sansynligvis er temmelig slidt i lejerne. Når du så køber en ny body, er det vigtigt at du køber den rigtige. Så hvis du selv kan skifte den, så start med at afmontere den og medbring den når du skal ned og have en ny, da det vil lette cykelhandlerens arbejde. Der er nemlig rigtig rigtig mange forskellige på markedet. Men også her er det muligt at montere lige præcis det antal gear du vil, så derfor vigtigt at du køber en body, der er beregnet til det antal gear du vil have på cyklen.
Når du så har skiftet gearingen, er det vigtigt at du også montere en kæde der er beregnet til kassetten. Dvs at har du en kassette/skruekrans med 8 tandhjul er det vigtigt at du bruger en 8-speed kæde, en 9-speed kassette/skruekrans skal selvfølgelig have en 9-speed kæde osv osv… ellers kommer kæden og kassetten/skruekransen aldrig til at køre ordentlig sammen.
Det er selvfølgelig også vigtigt at det nye STI-greb (bremsegreb) er lavet til det antal gear der sidder på kassetten/skruekransen.
Til sidst et godt råd ang vedligeholdelse, så er det vigtigt at man også engang imellem husker at smøre mekanismen der sidder inde i STI-grebet. Dette vil forlænge STI-grebenes levetid med rigtig lang tid.
Håber at det var svar nok.

Indlæg af Dansk Cykel Forum