Hvornår er det lige at kevlar og god beskyttelse mod punkteringer, er vigtigere end fart og sejre ved byskilts-spurterne?
Det er når du står på landevejen en vinterdag, eller måske bare en kold forårs/efterårs aften og er punkteret for gud ved hvilken gang. Hænderne fryser, og du magter næsten ikke at skulle flå dækket af fælgen. Det er på det tidspunkt at du er ligeglad med, hvor meget rullemodstand der er i dine dæk. Bare der er luft i dem.
Det tyske dækfirma Continental, har her formået at lave et racerdæk til netop disse tider. Som faktisk ruller godt på landvejen. Men som samtidig også giver dig en sikkerhed for at du ikke skal stå i vejkanten, og med lys og lygte (og kolde hænder), skal forsøge at lappe en slange eller helt skifte slangen. Dækket har de valgt at kalde Continental Grand Prix 4-season. Som en indikation på at dækket er beregnet til alt slags vejr.
Men er du på store race-setup hvor fart er nøgleordet, så er det ikke Grand Prix 4-season modellen du skal vælge. For med sine 240 gram (700x25c), får du et dæk der ikke vil yde det maximale, når farten bliver skruet helt op.
Vi har selvfølgelig også været en smut ude på landevejen, og teste Continental Grand Prix 4-season dækkene.Som dæk imod dårligt vejr og punkteringer er de super gode. Men ingen tvivl om at man godt kan mærke at de ikke ruller super godt.