Hjulene på din racer er et af de steder på din cykel, hvor forbedringer med dyrt udstyr kan mærkes. Men det er også et af de steder hvor kvalitet betyder noget. Man skal faktisk ikke tage fejl af, hvor meget kraft dine cykelhjul er udsat for, når du er på landevejen. Man skal heller ikke tage fejl af, hvor meget vejr og vind kan påvirke din oplevelse af, de hjul du har monteret. Så skal du ud og kigge på nye hjul til sæsonen, er det vigtigt at du tænker på:
- Hvor høj profil er nødvendigt for dig?
- Hvor god kvalitet er materialet som hjulene er lavet af?
- Hvordan er hjulet bygget?
- Er lejerne i navet af god kvalitet?
- Hvor er hjulene lavet?
- mm.
Hvordan er hjulet bygget?
Hvordan et cykelhjul er bygget er langt fra lige meget. Det er faktisk det der betyder om hjulet har en lang holdbarhed, om egerne har nemt ved at knække, om hjulet er stift, og meget mere. Kigger vi først på stivheden af hjulet, så er det især hvor mange gange egerne er krydset, der bestemmer hvor stivt det er. Det er mulighed for:
- 0 kryds (radial opspænding). Denne form for hjulbyg laves kun på forhjul med fælgbremser, og i venstre side af baghjulet. Denne måde at bygge hjul på giver et stift hjul, men kan ikke laves i de sider af hjulet hvor der enten er en kassette, tandhjul eller skivebremse. Det er udelukkende hjul til race der bygges uden kryds.
- 1 kryds. Denne måde at bygge hjul på ses sjældent. Dette skyldes at det kun kan lade sig gøre på hjul hvor navet er bygget til det. For det andet er der ikke rigtig nogen idé i at bygge et hjul kun med 1 kryds.
- 2 kryds. På racercykler, crosscykler og mountainbikes er 2 kryds ganske normalt. Dette skyldes at man i den side af hjulet hvor der enten er en kassette, et tandhjul eller en skive til skivebremsen, er tvunget til at bygge med minimum 2 kryds for at hjulet kan holde. På hverdagscykler ses 2 kryds sjældent.
- 3 kryds. Hjul med 3 kryds i egerne, er som regel hjul beregnet til hverdagscykler. Dette skyldes at de 3 kryds giver en god komfort, hvilket de fleste forbrugere på hverdagscykler sætter stor pris på. På racercykler ses det sjældent, da komfort her, ikke er nogen fordel.
- 4 kryds. Ses meget meget sjældent. Det kan dog forekomme, og bygges kun på gamle hverdagscykler. De 4 kryds giver udelukkende komfort, men også et meget blødt hjul.
Forskudte eger-huller i fælgen
Ja det kan lyde som en underlig ting, men forskudte egerhuller i en cykelfælg er alfa og omega for om egerne i hjulet holder til ekstreme udfordringer. Simpelthen fordi når egerne kommer fra hver deres side af navet, er det en fordel hvis hullerne i fælgen også er lagt i fælgen i hver siden side. På den måde undgår du et vrid i egeren, der hvor den rammer fælgen. I gamle dage lavede man kun fælge med forskudte egerhuller, fordi man dengang gik meget op i kvaliteten af hjulene. I dag er det dog langt fra alle fælge der bygges med forskudte huller. Ja det er faktisk kun de aller bedste hjul, der i dag bygges sådan. Hvorfor er det så at man ikke gør det mere? Svaret er økonomi. I dag vil folk have ting lavet så billigt som muligt, og en fælg hvor egerhuller sidder lige i midten, er nemmere for en hjul maskine at bygge. Så betyder det ikke hvordan fælgen vender når den produceres, eller når hjulet bygges. Så døjer du meget med at dine eger knækker oppe ved fælgen, enten ved almindelig brug. Eller hvis du er med i et styrt hvor der kan være store kræfter på spil, er det som regel fordi hjulet er bygget med egerhullerne i midten af fælgen. Kan du så med et øjekast se om hjulet er bygget med forskudte egerhuller? Nej ikke nødvendigvis, det er noget du skal læse dig frem til. Som regel kan du finde specifikationer på producentens hjemmeside, om hvordan deres hjul er bygget. Ihvertfald hvis de er bygget rigtigt. Som regel er det små my vi snakker om, som gør forskellen.
Egertykkelse
Standard eger-tykkelsen er 2,0 mm på helt almindelige hjul. Det gælder både almindelige hjul til race og til hverdagscykler. Men eger kan dog købes i andre tykkelser. Mest brugte tykkelser er :
- 1,6 mm
- 1,8 mm
- 2,0 mm
- 2,33 mm
- 2,34 mm
Tykkelsen betyder selvfølgelig hvor meget de kan holde til, men har selvfølgelig også (for racerfolket) noget at gøre med vægten. Så hvor nogle på almindelige hverdagscykler ønsker tykkere eger, for at de kan holde til mere. Så ønsker racerfolket eger i tyndere udgaver for at spare på vægten.
Ved siden af det er der også producenter der er begyndt at lave eger i:
- Bambus
- Kulfiber
- ..og mange andre lette og stærke materialer
Ved siden er de også begyndt at lave egerne:
- Flade (pga aerodynamikken)
- Straight pull (eger der ikke har nogen bukning nede i navet)
De flade eger har selvfølgelig den fordel at de er mere aerodynamiske, men de har også den ulempe at de er mere skrøbelige end almindelige eger. Men husker producenten at lave egerne i den den rette tykkelse, kan de som regel undgå brud. Brud der som regel vil forekomme, når du evt er udsat for styrt. Her vil egerne som regel, få et tryk på en måde der vil knække egerne, på de aller tyndeste steder. Så vigtigt at du køber et sæt hjul hvor producenten, er opmærksom på problematikken og lavet egerne i en ordentlig demension. Det er også vigtigt at hjul med flade eger, er bygget på en fælg med forskudte egerhuller (som skrevet om i det her indlæg). Da man på den måde får et mere normalt træk i egeren, og ikke noget vrid tæt på fælgen.
Spinergy PBO eger
Vi kan selvfølgelig heller ikke komme udenom Spinergy. Spinergy har gennem de seneste år, produceret hjul med de meget specielle PBO eger. Hver PBO eger indeholder mere end 30.000 tråde af poly benzobisoxazol fiber, og leverer 3 gange styrken af rustfrit stål på kun halvdelen af vægten. Dette er en kæmpe fordel hvis du er en cykelrytter der ligger i den lidt høje ende af vægtskalaen. Ulempen ved hjul fra Spinergy med de velkendte PBO eger, er at det kan være svær at få hjulene lige så stive som hjul bygget med stål eger.