Når de fleste starter deres “liv på racercyklen”, så er et af de væsentligste ting de fleste har svært ved at gennemskue, hvilket tryk på dækket man skal cykle med. Kører du med dæk af rimelig kvalitet, og i god stand, en bredde på mellem 18c og 25c, og selvfølgelig clincher hjul (dæk og slange), vil det optimale dæktryk være –
- Tørvejr – 8 bar (116 psi)
- Regnvejr – 7 bar (102 psi)
Så kan man spørge om hvorfor trykket ikke skal være det samme i regnvejr som i tørvejr. Men cykler du med fuld tryk på dækkene i regnvejr vil risikoen for punkteringer og risikoen for at få skåret dækket op af en flintesten, være væsentlig større. Så er du træt af og punktere, kan det være en god idé lige at tappe hjulet for lidt luft, hvis du absolut skal ud i regnvejr.
Med lukket ring (tubular) gælder lidt andre regler. De er lavet til et højere dæktryk, og kan som regel klare helt op til 14 bar. De fleste der bruger lukket ring til cykelløb, vælder dog for det meste at bruge –
- Tørvejr – 9 bar (130 psi)
- Regnvejr – 7 bar (102 psi)
Dette skyldes at hvis du pumper 11-14 bar i dækkene til et cykelløb, vil du opleve at alt komfort forsvinder. Dette vil betyde at du vil være helt smadret i lemmerne efter få km (afhængig af vejenes kvalitet).
Men dæktrykket i dækkene er utrolig vigtigt (dette gælder alle former for cykler). For cykler du med alt for lidt tryk i racer-dækkene (5 bar og derunder), vil du opleve at dækket hurtigere bliver slidt i siderne, og cykelslangen har bestemt heller ikke godt af det, og vil hurtigere være slidt op. Det er heller ingen hemmelighed at jo mere tryk du har i dækkene, jo bedre ruller cyklen.
Så når du køber din nye racercykel, kan det være en god idé at købe en fodpumpe med manometer på samtidig med. Denne pumpe er generelt nemmere at pumpe en cykel med, og så giver manometeret en mulighed for at ramme det optimale dæktryk til cyklen inden du skal ud.