Før Sram langerede deres DUB kranksystem, har de altid brugt deres eget kranksystem du har kaldt for Sram GXP. Sram GXP læner sig en smule op af Shimanos hollowtech der har en aksel med en diameter på 24 mm. Men hvor shimanos hollowtecj kranksystem har en aksel der er 24 mm hele vejen igennem, så har Srams GXP system en aksel der er 24 mm i Drive Side (klinge side), og hele vejen hen til hvor akslen rammer lejet i None Drive Side. Her er aksel drejet ned til kun at være 22 mm. Det vil sige at akslen ikke er konisk, men bare gjort tyndere de sidste 28 mm af aksel længden.
Dette betyder selvfølgelig også at hvis du ønsker at udskifte din shimano kranksystem (pedalarmene), også er tvunget til at skifte din krankboks ud.
Som ses på billedet her, så har Sram også en speciel pakning i venstre side af boksen. Den pakning er rød og har udformning i hullet der gør at den passer med de spindle der er på akslen. I den anden side er der også en rød pakning. Der er hullet dog helt rundt og 24 mm i diameter.
Boksen på billedet passer til et stel med press fit og 42 mm hul i stellet til boksen. Det er dog muligt at få krankbokse til både gevind og 41/46 mm hul, som kan være kompatibel med Sram GXP kranksæt.