Når du har bestemt dig for at skifte din kæde på cyklen, er der visse regler der er gode at følge. Læs her hvad der er vigtigt ved udskiftning af kæde på din cykel.
Indvendige gear
Kører du på cykel med indvendigt gearnav, og kun skifter kæden når den virkelig trænger, er det vigtigt at du også skifter det bagerste tandhjul samtidig med. Tjek i samme omgang hvordan tænderne på forreste tandhjul har det. Er tænderne på klingen spidse, eller “rider” kæden kun på den øverste del af tænderne, kan det også være nødvendigt at skifte den. På enkelte citybikes, hænger den forreste klinge sammen med pedalarmen, så der vil det være nødvendigt at skifte det hele.
Udvendige gear
Kører du på cykel med udvendigt gear, kan det være en go idé at skifte kæde inden den er helt slidt ned. Det vil sige, inden den er så slidt at du kan vride kæden mere end en kvart omgang med hænderne. Der findes også værktøj til at måle om kæden er slidt. Dette værktøj har de fleste cykelhandlere og værksteder, hvis du ønsker at få målt kæden. Dette bevirker at du kan køre med den kassette der er på din cykel i længere tid, end hvad 1 til 2 kæder kan holde til. Dette er en fordel, da kassetten/kransen koster en del mere end kæden. Som regel kan du som forbruger også nemt selv skifte en kæde, hvorimod det kan være sværere at skifte en kassette/krans.
Vigtigt – hvis du selv vil skifte en kæde på en cykel med udvendigt gear. Så husk at kæden som du skifter til, er beregnet til det antal gear, som din cykel er udstyret med. F.eks. Hvis du har en kassette med 9 tandhjul på, så SKAL du bruge en 9-speed kæde.
Når du samler og skiller en kæde ad, er det også vigtigt at du gør det med det rigtige værktøj, og helst bruger samleled der er beregnet til det. Tryk på linket og læs om mulighederne ved at samle en kæde med et samleled fra Sram.