Full carbon hjulsæt er blevet det nye indenfor især race, men også indenfor mountainbike sporten. Vi kigger her på hvordan det er endt sådan, og om hvorfor det ikke er sket før.
Starten
Vi skal faktisk helt tilbage til midt 90erne, hvor campagnolo kom med de revolutionerende shamal hjul. Dem der kørte i 90erne vil i de fleste tilfælde kunne huske dem, og måske også elske dem. Husket at jeg så min svorger på sine gamle Shamal hjul her til foråret 2016, efter 20 år i kælderen. De holdt stadig 100%. Det var de hjul der som nogle af de første, gjorde op med 32 eller 36 eger i hjulene, og fælge med en max højde på 30 mm. Pludselig blev det fedt at kunne se fælgen, og dens profil.
Næste skridt i retning mod full carbon hjulene, blev helt almindelige lavprofil aluminiums hjul med en carbon skal på. Det vil sige at man havde beholdt aluminium som bremseflade. Men fik en mere markant profil, der var helt sort, og som producenterne nemt kunne proklamere deres brand på, så det kunne ses. Et af de firmaer der tog den ide til sig, var Mavic. De fik hurtigt gang i en produktion af højprofil hjul, der faktisk bare var deres almindelige aluminiums hjul, med en carbon profil på. Noget der faktisk ikke har andet end lir-effekt. Men det kan jo også have sin charme.
Full carbon hele vejen igennem
Men pludselig kom hjul producenter som Zipp og Lightweight på banen, med hjul i full carbon. De havde faktisk haft det i mange år. Men det har altid været hjul til lukket ring. Man manglede at kunne bygge full carbon hjul der kunne holde til dæktrykket i siderne, og som samtidig kunne levere go bremseeffekt. Men samtidig kom der også hjul på markedet, der havde det med at ligne full carbon hjul, men som ikke var det. Det er i sidste ende bare de hjul, som kom i 90erne, med en aluminiums bremseflade, og en carbon skal. Nu har man så bare fået lagt en carbon skal udenpå bremsefladen. Så de nu er helt sorte og ligner noget der er lavet i ren carbon.
Noget der kan indikere at det ikke er full carbon er:
- Du kan presse carbon fladerne sammen, når du presser på dem.
- Eger hullerne i fælgen er store, da niplerne til egerne sidder helt oppe ved bremsefladen. Dette gør at egerne skal have plads til at bevæge sig i.
- Du kan også bare kigge ned i hullerne i fælgen hvor slangen skal sidde. Er det IKKE full carbon cykelhjul, kan du nemt spotte aluminiums fælgen.
Idag er der så flere spillere på markedet med full carbon fælge. Men lige som når det gælder stel, så er der også forskel på kvaliteten i den carbon der bruges til hjulsæt. I dag er de bedste spillere på markedet, når det gælder full Carbon hjul-
- Black Inc
- Zipp
- Lightweight
Men prisen på de hjul, indikere også at det er kvalitet.
Kina hjul og Kina carbon
Et udtryk der er blevet hverdag på de sociale medier, når der handles carbon hjul er “kina-hjul”. Udtrykket er ment som et udtryk for at det er dårlig kvalitet. Så ren udtryks mæssig er det ikke helt skudt ved siden af. For i dag handles der rigtig meget kopi carbon hjul på kinesiske hjemmesider. Hjemmesider der sælger bland andet Zipp hjul, eller rettere, hjul der ligner Zipp hjul. Men de har INTET med zipp eller kvalitet at gøre. De her hjulsæt ligger som regel på en pris der hedder 2500-3500 kroner. For de penge får du et sæt hjul, som kun har en god funktion – LIR EFFEKTEN.