Et velkendt spørgsmål når der skal handles cykel eller cykeldele, er selvfølgelig hvor produceres cykler? Hvor cykler i gamle dage blev designet og produceret i Europa, så er nutidens produktion af cykler blevet flyttet til Østen. Ord som “kina-ramme”, “kina-hjul” mm. er velkendt når der handles både i butikkerne eller privat. Men hele diskussionen er faktisk misforstået. For hvor nogle måske betegner Taiwan og Kina som lande hvor dårlige produkter laves. Så er det faktisk ikke tilfældet når det gælder cykler.
Taiwan
Taiwan er i dag det land hvor næsten alle dyre racercykler, mountainbikes, hverdagscykler og cykeldele produceres. Dog med enkelte undtagelser. Cykelfabrikker som Giant og Merida (som er de 2 største på markedet, og som også laver cykler til mange andre mærker), har deres hovedsæde i Taiwan. Så køber du en cykel vil den med stor sandsynlighed være lavet i Taiwan.
Kina
Kina er det nye cykelland, hvor de gode cykler også laves. Flere og flere flytter produktionen til Kina, da det i dag handler meget om prisen, når der handles cykler, og i Kina kan næsten alt produceres billigere end andre steder. Så lidt i dag og helt sikkert mere og mere som tiden går, vil cyklerne i butikkerne være mærket med “Made in China”. Selv når det gælder High-End mærker.
Cambodia, Burma, Guatamala mm
Kigger du til gengæld efter lande der laver billige cykler til supermarkederne, vil du støde på de lande her. Her produceres de cykler som ikke kræver den store viden, men bare kræver at de er billige. Ja tror de fleste vil blive overrasket, når de hører hvad et cykelstel lavet i Cambodia koster at producere. Så tager du ud i supermarkederne og ser på en ok billig cykel. Så kan du være sikker på at den er produceret i et af de her lande.
Så skal du ud og handle cykel, så vær ikke skræmt hvis der står at den er lavet i enten Taiwan eller Kina.