Nogle vil opdage efter noget tid på en ny cykel, eller på en cykel med nye hjul på, opdage at hjulet begynder at virke blødt og føles sej at køre på. Dette skyldes at egerne har det med at give sig oppe i fælgen i starten, hvor et hjul bliver brugt. Så efter 300-400 km er det vigtigt at du kommer ind og får spændt egerne op igen. Dette gælder både egerne i forhjulet og baghjulet. Som regel er det en del af første service hos en cykelhandler, hvis du har købt cyklen ny.
Det er vigtigt at have den rigtige spænding på hjulet. Er spændingen ikke høj nok risikere du –
- at hjulet er alt for blød og dermed hård at træde.
- der er også en lille risiko for at hjulet “knækker sammen” under kørslen. Der skal dog meget til hvis det skal ske, og sker ikke hvis vi snakker et nyt hjul der har kørt under 1000 km.
Er hjulet til gengæld alt for hårdt spændt op, kan du risikere –
- at egerne knækker under kørslen
- egerne trækkes ud af fælgen
- eller egerne ødelægger flangen på navet.
Eger spænding i et cykelhjul med almindelige 2,0 mm stål eger, eller et hjul der er blevet lavet med samme slagt eger, skal ligge mellem 20 og 25 kgf. Jo tyndere eger, jo mindre spænding er nødvendigt.
Dette kan evt måles med en Tensio Meter (eger spændings meter) fra Park Tool (tjek billed). Dette værktøj kan måle lige præcis hvor meget hver eger er spændt op med i kgf.Det er vigtigt at eger spændingen i et cykelhjul har nogenlunde samme spænding over det hele, og at du måler midt på alle egerne, og ikke ude ved fælgen, eller ved navet (se billedet nedenunder).
Som vist på billedet herunder kan du nemt aflæse eger spændingen på hjulet. Her ligger eger spændingen på hjulet lige over de 20 kgf.