Alle racercykler, mountainbikeog enkelte hverdagscykler, er i dag udstyret med et geardrop. Geardroppet er det som bagskifteren er monteret på (tjek billed nederst i indlægget). Hver enkelt cykelmærke har i dag, sit eget design når det gælder geardrop. Det vil sige at der er mange forskellige modeller af geardrops på markedet.
Hvorfor er der så et geardrop på en cykel i dag?
I gamle dage var cyklerne ikke udstyret med et geardrop. Dette betød, når man havde et uheld med kæden og cyklens bagskifter, og bagskifteren uheldigvis lige drejede en tur rundt omme bagpå (tjek billede), så ville rammen knække og hele stellet være lige til at smide ud.
Men i dag hvor stellet er udstyret med et geardrop, så kan man nøjes med at skifte geardroppet når uheldet er ude. Men da det er vigtigt at stellet ikke tager skade når uheldet er ude, så har producenterne som regel også valgt at lave geardroppet i et meget blødt materiale, så det knækker nemt. Men dette gør også at geardroppet nemt bliver skævt (hvis cyklen vælter). Bliver geardroppet skævt, vil det betyde at du er tvunget til at gå til en cykelhandler for at få det rettet op. Får du ikke rettet det op vil du opleve at –
- Gearet ikke passer 100 %
- Du risikere at bagskifteret ryger ind i baghjulet, når du kører i de høje gear.
Men nu da hver enkelt cykelmærke har sit eget design af geardrop til deres cykler. Så vil du også været tvunget til at gå til den forhandler der handler med det mærke som din cykel er. Ellers vil du opleve at cykelhandleren ikke kan hjælpe dig. Prisen på et geardrop ligger i størrelsesordenen 169-299 kroner.