Compact gearing til racercykler er en dille der kom i starten af 2000, men måske et system der allerede er på vej ud igen, men Srams nye satsning med 1 klinge foran. Ved siden af det, så vil muligheden for 11 gear eller flere om nogle år, fjerne ønsket om små klinger forans forsvinde. Gennem årtier var gearingen på racercykler med 2 klinger foran, været med en af de her kombinationer af tænder –
- 52/39
- 52/42
- 53/42
- 53/39.
Men i starten af år 2000, kom shimano med en ny gearing de kaldte “compact”. Compact gearing til racercykler, er et system med 2 klinger foran der som regel har 50 og 34 tænder. Ideen med compact gearing er at den både er beregnet til flad terræn og bjerge nede sydpå. Men gearingen begrænser også muligheden fra at bruge lille klinge, når man cykler i flad terræn, da 34 er en klinge der er beregnet til en meget lav fart.
Ønsker du at skifte klingerne på din compact gearing ud, med nogle større klinger, som giver en kombination som først skrevet i indlægget. Så er det nødvendigt at skifte hele pedalarms-sættet, da hullerne til klinge boltene i en compact ikke passer med hullerne i klingerne til nogle større klinger. Det er dog muligt på dit compact system, at lave kombinationer som –
- 46/36
- 46/34
- 50/36
Ærligt så har vi aldrig brugt compact systemet nogle af os herinde. Dette skyldes at vi mere er til at have en “bjerg-kassette” og kæde, som vi montere når det går sydpå. Dette syntes vi giver en mere rigtig gearing, når vi opholder os minimum 48 ud af årets 52 uger i Danmark. Evt kan man også bruge Srams WiFLi system, når bjergene kalder.