Når man arbejder med hydraulisk bremseolie til MTB, crosscykler og racercykler, er det vigtigt at man bruger den rigtige bremsevæske til sin cykel. Der laves både bremser til mineralsk olie og til DOT hydraulisk olie. Du kan som regel læse på bremsegrebet hvad for noget olie, dine bremser bruger. Kommer du til at bruge den forkerte olie til dine bremser, vil du indenfor meget kort tid, opdage at dine bremser stopper med at virke. Jeg vil lige her nedenunder kort skrive om de forskellige olier der findes.
Mineralsk bremseolie
Shimano er nogle af de få der stadig bruger mineralsk bremseolie. Dog er shimanos bremsesystem nok markedets nemmeste at udlufte for den enkelte forbruger, der ikke har specielt meget forstand på cykler generelt . Den nemmeste måde at gøre det på, er at tage bremsegrebene og vippe dem op i vandret stilling. Så tager man den lille beholder ved siden af grebene, som er koblet til kabelsystemet, og skruer topdækslet af (incl den gummipakning der er under topdækslet). Derefter fylder man kammeret op med mineralsk olie, og trykker bremsegrebert ind rigtig mange gange bagefter. Der vil så komme luft fra kablet op i kammerat, samtidig med at kablet vil blive fyldt op med det olie, du lige har fyldt i kammeret. Langsomt vil man så kunne mærke at bremser kommer til at virke bedre og bedre. Det er måske ikke den 100 procent mest korekte måde at udlufte bremsesystemet på, men det fjerner risikoen for at man ikke sviner bremseklodser og skiver til med hydraulisk bremseolie.
DOT 3, DOT 4 og DOT 5,1 bremseolie
Rigtig mange bremsesystemer bruger DOT bremsevæske. DOT væsker findes i 3 forskellige kvaliteter, DOT 3, DOT 4 og DOT 5,1 med DOT 5,1 som værende væske at bedste kvalitet. Du vil nogle gange opdage at der på bremsegrebene står ‘only DOT 5,1’. Dette betyder ikke at du ikke må bruge DOT 3 eller DOT 4 væske. Producenten ønsker dog blot at forbrugeren bruger den bedste olie, til deres bremsesystem.
Kvaliteten af DOT væsker handler mest om kogepunktet på bremsevæsken. Da DOT 3,4 og 5,1 optager vand, vil bremsevæsken efterhånden som det bruges få et lavere og lavere kogepunkt, da det optager mere og mere vand. Det gør også at du helst skal lukke beholderen til væsken med det samme du har brugt det. For ellers vil bremsevæsken langsomt optage mere og mere vand, og kogepunktet vil falde. Væskerne har et tørt og et vådt kågepunkt. Det tøre kogepunkt, er kogepunktet på væsken når du køber det, og inden du åbner for beholderen. Det våde kogepunkt er med det samme du har åbnet beholderen. Herunder er et skema for hvad kogepunktet er på de forskellige væsker. Det første tal er det tøre kogepunkt, det andet er det våde kogepunkt.
DOT 3 205 grader 140 grader
DOT 4 230 grader 155 grader
DOT 5 260 grader 180 grader
DOT 5,1 270 grader 191 grader
Holdebarheden på de forskellige DOT væsker er cirka –
- DOT 3 – 1 år
- DOT 4 – 2 år
- DOT 5,1 – 3 år
Alle de 3 DOT væsker er ætsende når det gælder lak og plastik. Så når du arbejder med de 3 bremsevæsker er det vigtigt at du tørre de bremsegreb meget af bagefter, så der ikke er noget tilbage på grebene bagefter.
DOT 5,0
DOT 5.0 er silikone baseret og hydrofilt. Dvs. at hvis der opstår kondens i systemet, bundfælder vandet sig nede i bremsekaliberen. Hvis der gentagede gange bremses hårdt nok, vil temperaturen i kaliberen stige til over vandets kogepunkt og vandet fortættes til damp, hvilket gør at det hydrauliske tryk ikke længere kan opretholdes og bremseevnen forsvinder. Derfor anvendes DOT 5.0 kun til racerløb, da bremsevæske på dertil indrettede biler/motorcykler skiftes jævnligt. Fordelen ved 5.0 er at den har et stabilt viskositets indeks over et bredere spænd af temperaturer. Således kan en stabil bremsekraft opnås, uanset om temperaturen er lav eller høj. På gademaskiner benyttes aldrig DOT 5.0. Den bremsevæske man oftest ser på gademodeller er DOT 4, som har et vådt kogepunkt på 155 OC. Det er simpelthen ikke nødvendigt med 5.1, da de høje temperature kun kan opnås ved kørsel på bane. Holdbarheden på DOT 5 væske er ca. 2 år.