Hjulene på din racer er et af de steder på din cykel, hvor forbedringer med dyrt udstyr kan mærkes. Men det er også et af de steder hvor kvalitet betyder noget. Man skal faktisk ikke tage fejl af, hvor meget kraft dine cykelhjul er udsat for, når du er på landevejen. Man skal heller ikke tage fejl af, hvor meget vejr og vind kan påvirke din oplevelse af, de hjul du har monteret. Så skal du ud og kigge på nye hjul til sæsonen, er det vigtigt at du tænker på:
- Hvor høj profil er nødvendigt for dig?
- Hvordan er materialerne i fælgen sammensat?
- Hvordan er hjulet bygget?
- Er lejerne i navet af god kvalitet?
- Hvor er hjulene lavet?
- mm.
Kvaliteten af materialet, og hvordan er det sammensat?
I det her indlæg vil jeg lægge vægt på at skrive om hvad sammensætningen kan være af aluminkum og carbon, når du køber et cykelhjul til din racercykel. Samt hvad skal du forvente af sammensætningen.
Aluminium – 99% af alle hjul til helt almindelige cykler er lavet af aluminium. Dette skyldes selvfølgelig at det er et forholdsvis billigt materiale at bygge hjul af. Men samtidig med det, er aluminium også et materiale der ikke kan ruste. på racer siden, er rene aluminiums hjul, dog mest brugt som træningshjul. Dog er de fleste nye cykler, i prisklassen op til ca 15000 kroner, monteret med aluminiums hjul. Men ikke fordi du skal holde dig fra aluminiums hjul, når du skal købe hjul til din racer. For køber du et sæt aluminiums hjul, så får du hjul til en god pris, og som regel også hjul der holder længe.
Aluminium/Carbon – Nogle hjulfabrikanter har opdaget at carbon som look er vigtigt når der skal handles hjul. Derfor er rigtig mange producenter, begyndt at lave aluminiums hjul med carbon skal udenom. Ideen er faktisk ok, men kan også forvirre nye folk på markedet. For pludselig kan man komme til at investere i et hjul der ligner et full-carbon hjul, men som reel virker som et almindeligt aluminiums hjul. Men der er selvfølgelig også dem det er lykkes for at lave et godt hjul, med kombination af de 2 materialer. Men der findes flere forskellige kombinationer, med de 2 materialer. Det er:
- Lav profils hjul, hvor det er en aluminiums fælg, med en skal direkte udenpå fælgen. Denne her løsning kan være ok, da det giver nogle lavprofils hjul med et ok look. For nogle producenter er kombinationen af lavprofil aluminiumshjul med carbon look, faktisk lykkes at lave nogle fede hjul. Det er lykkes ved at montere dem med gode nav og lette eger. På den måde har de fået nogle rimelig lette hjul samtidig med, at lejerne er af super god kvalitet.
- Høj profil hjul, hvor det er en aluminiums fælg med en carbon skal på. Men stadig med en aluminiums bremseflade. De her hjul købes tit for ren og skær udseende, da de som regel er billige, men uden den store “skubbe” effekt fra hjulene, når farten er høj. Du vil også tit opleve at hjulene larmer, når du vrider cyklen fra side til side. Det er som regel også en meget blød carbon-skal der er på.
- Høj profil hjul med full carbon look. Det vil sige at selve aluminiums fælgen ikke er at se. Men der er ikke den store forskel på den her model, og dem med en aluminiums bremseflade. Andet end udseende, og at du selvfølgelig med den her model er opmærksom på at du skal bruge specifikke bremseklodser til carbon bremseflade.
Full Carbon – Hjul lavet af ren carbon har været der længe, men det har altid været som tubular (lukket ring). Men siden 2006 er udviklingen på at lave carbon cykelhjul til dæk og slange (clincher) været i fuld udvikling. Så i dag er high-end cykelhjul til dæk og slange, lavet i ren carbon ikke noget unikt. Men det gør ikke dem alle sammen til super fantastiske hjul. For kvaliteten af carbon, går lige fra det katastrofale til det helt unikke. Så når du køber racerhjul af ren carbon, så husk at vælge nogle af go kvalitet, andet vil du fortryde. For den dårlige carbon vil have svært ved at klare de slag, som hjulene uden tvivl fil få på et tidspunkt, og så vil de revne i materialet.
Bremseklodser til full-carbon hjul
Køber du full-carbon hjul er det vigtigt at du bruger bremseklodser til carbon fælg. Enten det sæt som det pågældende hjulfirma selv sælger. Men ellers et sæt bremseklodser, som står til at være til carbon brug. Det er vigtigt at du bruger sådan nogle bremseklodser, hvis du vil undgå at ødelægge bremsefladen. Men også for at få den optimale bremseevne i alt slags vejr. De fleste hjulfirmaer dækker også kun hjul på garanti, hvis man har brugt de rigtige bremseklodser.
Hvordan finder du så ud af om det er god eller dårlig carbon hjulene er lavet af?
Det er faktisk ikke nemt. Logisk set, så vil et sæt full-carbon hjul til 2500 kroner på nettet, ikke være lavet af det bedste carbon materiale der findes. Hvorimod ser du et sæt til 16000 kroner, så kan du godt forvente at kvaliteten er god. Men en god ide kan også være at kigge på firmaets hjemmeside, hvor der ofte vil være specifikke beskrivelser af carbon kvaliteten. Firmaer der laver hjul af god kvalitet, vil også altid lægge en specifik beskrivelse på hjemmesiden, som fortæller om den teknologi de bruger, for at få det optimale ud af deres teknologi.
Clincher vs Tubular
Jeg har et andet sted på bloggen skrevet om forskellen på clincher og tubular, også kaldet åben og lukket ring i dansk tale. Klik på linket og læs om det.