WD40 classic som smøremiddel

Spørger du den almindelige dansker, så er WD40 det produkt der altid har stået på værkstedet, lige siden de var helt unge. WD står for “water displacement” (fugtighedsfortrænger).  Af en eller anden grund har producenten af WD40 fået lavet et produkt der fangede danskerne, så de følte at de skulle have det på et værksted. Producenten af WD40 har gjort meget ud af, og fortælle forbrugeren at WD40 kan bruges som –

  • Rustløser
  • Smøremiddel
  • Kontaktspray
  • Renser
  • Korrosionsbeskyttelse

Men desværre er smøreeffekten som WD40 påpeger, ikke nok til at modstå det danske klima.

Den velkendte flaske WD40.
Den velkendte flaske WD40.

Som cykelmekaniker igennem mange år, har jeg ofte mødt forbrugere der lystigt brugte WD40 til alt hvad der havde med cyklen at gøre. Desværre har WD40 den virkning på især kæden, at den ikke får smurt kæden godt nok til at den klarer alt vejr og vind. Dette betyder at –

  • De dele du “smører” med WD40 – ruster hurtigere
  • En kortere levetid for alle de bevægelige dele

Hvorfor er det så at WD40 ikke er godt for din cykel?

Jo når du bruger et rustopløsnings middel som WD40 på f.eks. kæden, så går der ikke lang tid efter du har sprøjtet det på kæden, så er produktet tørret ind og det samme er kæden. Så kort tid efter du har “smurt” kæden med WD40, så er der ikke længere noget der beskytter kæden imod vejr og vind. Dermed ruster kæden og den begynder at hyle.

Hvad er så alternativet?

Der er mange alternativer, rigtig mange. Det vil være umuligt for mig at skrive alle alternativer ned her (mærker). Men tag ned til den lokale cykelhandler, og spørg ham om hvad han bruger. Han vil med sikkerhed vise dig et produkt som enten sprøjtes på (syrefri olie), eller en olie som “hældes” ud af en lille tube.

Hvad kan du så bruge WD40 til?

Jo der er skam mange ting du kan bruge WD40 til. Har du nogle rustne dele, som du ønsker skal blive gjort som nyt igen. Så kan du købe WD40 i en dunk som du så kan hælde op i en beholder. I det “bad” kan du ligge den rustne del. Husk at der skal låg på beholderen, ellers fordamper alt rustopløseren.

Så kort konklusion –

BRUG ALDRIG WD40 TIL DIN CYKEL 🙂