Sram lancerede i sidste uge deres meget ventede Sram Red eTAP elektronisk geargruppe til racerfolket. En del nyheder var allerede sluppet ud inden den store dag, hvor Sram løftede sløret for deres nye racergruppe.
Intet overraskende var det en gruppe der ligesom Shimanos DI2 gruppe, kørte på batteri og ikke med kabler og wire til skifterne. Men i modsætning til Shimanos DI2 gruppe, så var Sram kommet skridtet videre og fået udviklet en gruppe der kunne fungere trådløst.
Airea
For mange cyklister kunne spekulationen hurtigt ende på om man kunne komme i den situation hvor ryttere ved siden af hinanden begyndte at skifte gear på hinandens cykler. Men det skal siges med det samme, at Sram har haft gruppen ude og cykle over 500.000 km på landevejene inden lanceringen af gruppen, og dette problem var endnu ikke opstået. Men under alle test inden lanceringen er der selvfølgelig ikke 100 der cykler med gruppen i samme felt. Men Sram har udviklet deres eget trådløse system AIREA. Dette system skulle være så pålideligt at det nærmest skulle være umuligt for 2 ryttere at skifte gear på hinandens cykler under brug. Systemet gør også at hver gang du parre en ny gruppe så genereres der automatisk en ny krypterings kode til din geargruppe.
ANT+
Da systemet er trådløst betyder det at der sidder et batteri på bagskifteren og et på forskifteren. I det bagerste batteri sidder der også en lille ANT+ sender, som kan både kommunikere med forskifteren og med din Garmin computer. Så selvom Sram bruger et nyt trådløst system kaldet AIREA, så kan skifteren stadig tale sammen med alle dine andre trådløse produkter som din Garmin. Dette betyder at du på din Garmin kan se hvilket gear du kører i, og derfor ikke er tvunget til at kigge ned på kassetten for at se om det evt er på tide at komme på en anden klinge.
Blips
Blips er Srams måde at give cykelryttere og triathleter mulighed for at sætte gearskfitet lige præcis det sted på cyklen hvor rytteren ønsker det. Blips er 4 knapper som kan placeres lige præcis hvor du ønsker dem. De forbindes til skiftegrebene (en Blipbox hos dem der ikke har skiftegreb på deres tricykel), og så kan de ellers placeres der hvor du ønsker de skal sidde. Det kunne evt være nede i grebene, så det er nemmere at komme til at skifte gear midt i en spurt. Det kunne også være i enden af tristyret, og ved bremsegrebene på en triathlon cykel. På videoen nedenfor kan du især til sidst se de små Blips knapper der sat under styrbåndet.
Etap
Etap er det som det hele handler om. Det er selve gearskift systemet. Med Etap systemet skifter du gear på en helt bestemt måde. Det betyder nemlig at trykker du på skifteren i højre greb, skifter du bagskifteren længere ud og dermed i et tungere gear bag. Men trykker du på den i venstre side, skifter du bagskifteren længere ind og dermed i et lettere gear. Ønsker du at skifte gear foran, skal du bare trykke på begge kontakter, så skifter den helt automatisk, til den anden klinge foran.
Vandtæt
Srams IP67 og IP69K sytem gør at geargruppen minimum er vandtæt til 1 meter i 30 min og nemt klare at blive spulet med varmt vand. Så ingen risiko for pludselig at få strøm igennem dig, på en våd træningsdag.
Ulemper ved Sram eTAP.
Batterierne er sat til at skulle lades hver 1000 km. Dette lyder ikke af meget nu hvor Shimanos DI2 næsten kan holden en hel sæson imellem hver opladning. Men heldigvis tager det kun 45 min at lade batterierne op.
Bagskifteren er ikke kompatibel med en større bagtandhjul end en 28 tands. Men mon ikke det skulle kunne gøre det, med det rette antal tænder foran.
Vi har haft en snak med nogle af dem der har været heldige at prøvekøre det nye Sram eTAP system. Det eneste der skulle generede dem en smule var de små Blips knapper, som engang imellem kunne være svære at betjene. Men mon ikke dette problem løser sig, med næste generation senere.
Vi har lagt et par billeder ud af det nye Sram Red eTAP geargruppe herunder.