Når man skal ud og købe et nyt dæk til sin cykel, som regel fordi det gamle er
blevet slidt op, er det vigtigt at man er bevidst om at der findes rigtig mange
forskellige størrelse. Derfor er det vigtigt at man kigger ordentlig efter,
hvilke tal der står på siden af det gamle dæk. Er tallene slidt væk, og man
ikke selv er helt sikker på hvilken størrelse man skal bruge, kan det være
nødvendigt at man medbringer cyklen, ned til den lokale cykelhandler.
Det vigtigste er ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation)
målet. Det er et mål der er lavet som viser hvor bredt dækket er, og om hvor
stor diameteren på dækket er. Det kan evt. stå som 32-622… dvs. at dækket er
32 mm bredt og 622 mm i diameter. Skal man skifte dækket, er det sidste tal
MEGET vigtigt at det matcher med tallet på det nye dæk. Bredden er ikke helt så
vigtigt, hvis man evt. skulle ønske sig et bredere eller smallere dæk end det
gamle. Der findes også engelske, franske og tyske mål på et dæk, jeg vil her
prøve at sætte dem i skema.
ETRTO | Engelske mål |
Franske mål |
Tyske mål |
40-635 | 28 x 1½ | 700B standard |
28 x 1½ |
47-622 | 28 x 1,75 | 700 x 47 C | 28 x 1,75 |
40-622 | 28 x 1-5/8 x 1-3/4 |
700 x 40 C | 28 x 1½ x 1,75 |
38-622 | 28 x 1-5/8 x 1½ |
700 x 38 C | 28 x 1½ x 1,75 |
37-622 | 28 x 1-5/8 x 1-3/8 |
700 x 35 C | 28 x 1-3/8 x 1-5/8 |
32-622 | 28 x 1-5/8 x 1-1/4 |
700 x 32 C | 28 x 1-1/4 x 1-3/4 |
28-622 | 28 x 1-5/8 x 1-1/8 |
700 x 28 C | 28 x 1-1/8 x 1-3/4 |
25-622 | 28 x 1-5/8 x 1 |
700 x 25 C | 28 x 1 x 1-1/4 |
23-622 | 700 x 23 C | ||
32-630 | 27 x 1-1/4 | 27 x 1-1/4 | |
28-630 | 27 x 1-1/8 | 27 x 1-1/8 | |
25-630 | 27 x 1 | ||
32-597 | 26 x 1-1/4 | ||
37-590 | 26 x 1 3/8 | 650 x 35 A | 26 x 1 3/8 |
25-571 | 26 x 1 | ||
32-590 | 26 x 1-3/8 x 1-1/4 |
650 x 32 A | |
40-590 | 26 x 1-3/8 x 1 ½ |
||
40-584 | 26 x 1 ½ | 650B | |
37-584 | 26 x 1 ½ x 1-3/8 |
||
47-559 | 26 x 2 x 1-3/4 |
26 x 1,75 x 2 |
|
32-541 | 24 x 1-3/8 x 1-1/4 |
600 x 32 A | |
40-540 | 24 x 1-3/8 x 1 ½ |
||
37-540 | 24 x 1-3/8 | 24 x 1-3/8 | |
40-534 | 24-1½ | ||
47-507 | 24-2 x 1-3/4 |
24 x 1,75 x 2 |
|
37-501 | 22 x 1-3/8 B.S.R. |
||
37-498 | 22 x 1-3/8 x 1-1/4 |
||
40-489 | 22 x 1-3/8 x 1½ |
||
37-489 | 22 x 1-3/8 | ||
37-451 | 20 x 1-3/8 B.S.R. |
||
40-438 | 20 x 1-3/8 x 1½ |
||
37-438 | 20 x 1-3/8 | 20 x 1-3/8 | |
40-432 | 20 x 1½ | ||
57-406 | 20 x 2,125 | 20 x 2,125 | |
47-406 | 20 x 2 x 1-3/4 |
20 x 1,75 x 2 |
|
32-357 | 17 x 1-1/4 | ||
47-355 | 18 x 2 x 1-3/4 |
18 x 1,75 x 2 |
|
54-305 | 16 x 2 | ||
47-305 | 16 x 2 x 1-3/4 |
16 x 1,75 x 2 |
|
37-298 | 14 x 1-3/8 | ||
37-288 | 14 x 1-3/8 | ||
62-203 | 12½ x 2-1/4 |
12½ x 2-1/4 |
12½ x 2-1/4 |
Så når du vil ud og kigge på dæk til cykler, om det er din egen eller en du skal lave for en anden. Så tjek tallene på siden af det gamle dæk, og skriv det ned. Så vil ekspedienten nemt kunne finde et nyt tilsvarende.