Dæktrykket på din racercykel, er sjældent et helt tilfældigt valg. Rigtig mange der cykler på racercykel, kører med et helt nøje valgt dæktryk. Et dæktryk de vælger efter vejr, og hvad type træning/løb de skal køre. Selv har jeg cyklet på racercykel i over 25 år, og på alle tænkelige niveauer. For mig har dæktryk altid været noget, som jeg gik rigtig meget op i. Her et skema der var et pejlemeter for mig:
- 7 bar (101 psi) – når jeg skulle ud og træne med andre, og jeg helst skulle have lidt ekstra ud af træningen. De få bar gav en ekstra modstand de andre til træning ikke var klar over, jeg havde givet mig selv. Det er dog ikke noget dæktryk der giver skiltespurter.
- 7,5 bar (109 psi) – når jeg skulle cykle i regnvejr, både til træning og til løb. 7,5 bar er for mig max, hvis du skal cykle i regnvejr, og gerne vil undgå punkteringer.
- 8 bar (116 psi) – Det er det tryk jeg normalt træner med, når jeg selv skal ud og cykle, og gerne have lidt fart i benene. Kører du på hjul med brede fælge og 25 mm dæk, så vil 8 bar være det optimale til cykelløb.
- 9 bar (130 psi) – Det er det tryk der skal være i hjulene når vejret er perfekt, og der skal køres cykelløb fra front. Det høje tryk giver absolut ingen komfort, men det giver også absolut minimum af rullemodstand. Det er dog et dæktryk med høj risiko for at flintesten, der skærer siden af dækket i svingene (gælder kun hjul til 20 og 23 mm dæk)
- 10 bar (145 psi) – Ja det skal lige nævnes at dengang jeg kørte cykelløb med lukket ring (tubular), og der skulle satses. Så kunne jeg godt finde på at trykke måleren helt op på 10 bar. Det var af 2 grunde, at jeg gjorde det. For det første kunne latex-slangerne i dækket godt miste lidt tryk i løbet af de 4-5 timer løbet varede, og som regel var den nede på 9 bar inden løbet skulle afgøres. For det andet, kan tubular dæk og fælge holde til lidt flere bar, end dæk og fælge til åben ring. Dette skyldes at racerhjul til lukket ring, altid har været full carbon cykelhjul uden kanter på. Når dækkene så bare ligger limet ovenpå fælgen, kan hjulene tåle et højre tryk.
Så lidt nemt kan det siges sådan her:
- Lavt dæktryk–
- Go komfort
- Få punkteringer
- Høj rullemodstand
- Super valg i regnvejr
- Højt dæktryk–
- Ingen komfort
- Høj risiko for punkteringer
- Så lidt rullemodstand som muligt
- Super i tørvejr og på gode veje