Ventiler på cykelslanger

På cykler findes der 3 forskellige ventilmuligheder. Det er –

  • A/V – Auto ventil
  • D/V – Dunlup ventil
  • F/V eller R/V – Fransk ventil (presta)
    Racerventiler også kaldes fransk ventil, bruges mest på sportscykler.
    Racerventiler også kaldes fransk ventil, bruges mest på sportscykler.
    Dunlop ventiler er de mest brugte ventiler på almindelige cykler.
    Dunlop ventiler er de mest brugte ventiler på almindelige cykler.

    Auto ventiler bruges mest på mountainbikes.
    Auto ventiler bruges mest på mountainbikes.

Autoventiler findes fra biler, og bruges mest på mountainbike. Det sker dog at det også kan findes på hverdagscykler, ved enkelte tilfælde.

Dunlop ventiler er den mest anvendte ventil på almindelige cykler til hverdagsbrug. Denne ventil har for den almindelige forbruger den fordel, at den ikke er så skrøbelig i ventilen. Men skulle ventilen gå i stykker, kan den udskiftes meget nemt og simpelt. I gamle dage var det normal kutyme at man skiftede ventilgummi på sin ventil. Dette gør man dog ikke mere. Idag skifter du hele ventilen.

Fransk ventil eller også kaldet Presta, er mest brugt på racercykler og på enkelte hverdagscykler. Disse ventiler er meget smalle, og har den fordel at du nemt kan fastspænde et pumpehoved fra en fodpumpe på den, så du nemmere kan pumpe mange bar/psi i slangen. På enkelte slanger med fransk ventil er det muligt at skifte ventilen, men ikke på dem alle.

På hjul hvor der er monteret enten dunlop ventiler eller franske ventiler, er det muligt at bruge slanger med begge ventiler, da de kræver det samme størrelse hul i fælgen. Men ønsker du derimod at få skiftet til en slange med autoventil, vil du i nogle tilfælde opleve at det er nødvendigt at bore hullet i fælgen, hvor ventilen skal igennem, en smule større. På enkelte racerfælge er hullet så lille at det kun er muligt at få en fransk ventil igennem. Men det er heller ikke så ofte at man ønsker en anden slagt ventil, når man bruger en cykel med et racerhjul på.

Har du en hverdagscykel, hvor der er slanger med autoventil på. Men du ønsker at kunne bruge din pumpe derhjemme, som kun passer til D/V og F/V. Så er det muligt at købe en omformer, som du kan skrue på autoventilen. Denne omformer vil gøre at du nu nemt kan bruge din almindelige pumpe derhjemme.

Ventiler fåes også i forskellige længder. De fåes i –

  • 40 mm
  • 48 mm
  • 60 mm
  • 80 mm

Kører man race og har en fælg der er så høj at hjulet kræver en slange med en længere ventil end en 80 mm. Så er det muligt at montere en ventilforlænger, der vil gøre ventilen 90 mm eller længere. Det skal lige siges at montere du en ventil forlænger på den eksisterende ventil, så brug lige lidt hvid isoler-tape på gevindet, da du ellers risikere at det er utæt i samlingen og derfor umuligt at pumpe nok bar i dækket bagefter. Dette er især vigtigt på de hjul hvor du bruger lukket ring. For har du først limet dækket på, er det svært at afmontere igen uden at ødelægge dækket. På enkelte lukkede ringe fra Victoria, er det muligt at skifte hele ventilen ud, hvis du ønsker en længere ventil. Det kan anbefales at man gør det.