Clincher vs. Tubular

Som nybegynder eller cykelrytter i nogle år, vil du på et eller andet tidspunkt løbe ind i udtrykkene Clincher og Tubular. Disse to udtryk dækker over betegnelser for de hjul og dæk du cykler med. Vi vil her prøve at forklare hvad forskellen er på de to typer.

Clincher

Clincher er det man normalt vil kalde “åben ring”, eller et hjul med separat dæk og slange. Clincher er det mest brugte, dette skyldes at –

  • De er nemmere at reparere i tilfælde af punktering, da en slange nemt kan skiftes eller lappes
  • Det er billige i længden i forhold til tubular

Ulempen ved Clincher –

  • De er en smule tungere end tubular hjul, og ruller derfor ikke så nemt

Køber du en ny cykel, vil cyklen altid være monteret med clincher hjul. Men du kan helt sikkert godt få cykelhandleren til at skifte dem til en Tubular model, hvis du skulle ønske det.

I dag er Clincher mere og mere brugt, også på de professionelle cykelhold. Dette skyldes at producenter af cykelhjul er blevet bedre og bedre til at lave Clincher hjul, der er næsten lige så lette som Tubular modeller. På den måde sparer de mange penge på dæk (måske ikke så vigtigt). Men mekanikeren sparer også meget tid, på ikke at skulle trække det punkterede dæk af, og montere et nyt, hver gang et hjul har været punkteret.

På billedet set en Clincher cykelfælg, med 2 sider til at holde på dækket.
På billedet ses en Clincher cykelfælg, med 2 sider til at holde på dækket.

Tubular

Tubular er det man i daglig tale vil kalde “lukket ring”. Med lukket ring, forstås et dæk, med en slange der er syet ind i dækket, og et dæk som bliver limet eller tapet til fælgen. Denne metode giver fordele som –

  • Lettere hjul
  • Helt runde dæk, som ligger bedre på vejen, især i svingene.

Men der er også ulemper ved Tubular, og det er for det meste disse ulemper, som gør at de fleste går udenom Tubular, når de skal vælge cykelhjul til deres racercykel. Ulempen især er –

  • Det er svært at lappe en lukket ring (næsten umuligt). Dette gør at du skal købe nyt dæk efter hver punktering.
  • Det kræver god erfaring at lime et dæk på et tubular hjul.

Men det skal forstås at, punktere du ude på en træningstur eller til et cykelløb med Tubular hjul. Så kan du risikere at skulle trække cyklen hjem, eller cykle hjem på flad ring. Samtidig med det, så skal man forvente en pris på et nyt dæk ligger i 500 kroner eller højre. Til det skal det jo siges, at du kan have monteret dit hjul med helt nye dæk, og så punktere efter 2 km… og ja, så er det bare i skrældespanden med det nye dæk.

Nogle af dem som bruger Tubular til træning eller motions cykelløb, har ofte en patron med skum i, som de kan “blæse” ind i slange i tilfælde af en punktering med et meget lille hul. Dette skum/væske kan som regel godt lukke hullet i slangen, hvis hullet ikke er alt for stort. Det kan også være en ide at komme skummet i slangen inden løbet, så det evt kan lappe slangen imens du cykler. Dette vil spare dig for at skulle af cyklen, ved en lille punktering og du kan blive sammen med dem du skulle ligge i felt med. Men du skal ikke regne med at det stadig virker til næste løb 1-2 uger senere.

Et eksempel på en Tubular cykelfælg, uden kanter til at holde på dækket.
Et eksempel på en Tubular cykelfælg, uden kanter til at holde på dækket.

Vi har på Dansk Cykel Forum prøvet begge slags dæk/hjul over rigtig mange kilometer. Vi har også prøvet at lime flere end 200 dæk på lukket ring. Her er vores erfaring med de to hjultyper.

Clincher vs. Tubular

Vores erfaring er at hvis –

  • Du ikke selv kan skifte dæk på Tubular hjul
  • Du ikke ligefrem er i eliteklassen cykelmæssigt
  • Ikke ønsker at bruge unødig af kroner på din sport

Så vil vi helt klart vælge Clincher modellen.

Men hvis du –

  • er ligeglad med at en punktering koster 500 kroner eller mere.
  • Cykler på højt plan, har givet den alt på alle andre parametre, og stadig vil have 2% mere

Så kan Tubular godt være løsningen for dig.

Clincher model set fra siden.
Clincher model set fra siden.
Tubular model set fra siden.
Tubular model set fra siden.