Stil spørgsmål til Dansk Cykel Forum

Stil spørgsmål om cykling til Dansk Cykel Forum!

Stil dit spørgsmål til Dansk Cykel Forum ved at sende en besked via nedestående formular. Du må ikke være anonym. Men vi offentliggøre kun dit fornavn ved besvarelse.

[contact-form-7 404 "Not Found"]

Vi forsøger at svare dig indenfor 3 arbejdsdage.

25 Replies to “Stil spørgsmål til Dansk Cykel Forum”

  1. Jeg har ikke cyklet i mange år, men plejede at pendle på cykel og var glad for det. Nu håber vi på at flytte til et dejligt hus på landet. Det ligger ca otte km fra stationen. Jeg vil gerne begynde at bruge cykel på denne strækning, hvoraf seks kilometer er på grusvej i god kvalitet gennem skoven. Der er et par alvorlige bakker undervejs.
    Kan I hjælpe mig med valg af typen af cykel og udstyr til denne tur? Jeg har ikke noget ønske om speciel design eller stil. Jeg kan godt smøre et udvendigt gear. Cyklen behøver ikke at være hurtig, men robust og nogenlunde vedligeholdelsesvenlig. Jeg forventer at kunne nå frem uden at være gennemsvedt eller sølet til af mudder.
    Prislejet skal ikke være vanvittigt, men jeg vil godt betale for at kunne pendle “gratis”.
    Mvh Jeppe

    Svar fra Dansk Cykel Forum

    Hej Jeppe

    Tak for spørgsmålet.

    Hvis du ikke er bange for udvendigt gear, vil jeg absolut anbefale det. Det kører gennerelt meget bedre og er nemmere for den almindelige forbruger, med bare en smule fingersnilde, at vedligeholde.
    De fleste cykelmærker laver citybikes med udvendige gear. Jeg vil absolut anbefale sådan en, og så vil jeg evt be cykelhandleren om at ligge et indlæg i begge dæk, da det vil skåne dig for mange punkteringer. Hvad for et mærke du skal købe, vil jeg ikke komme videre ind på, da prisen vil være pejlestang for dig, ang kvaliteten på rammen og udstyret.

    Håber at det var svar nok.

    Mvh
    Dansk Cykel Forum

  2. Hej.

    Jeg har lige købt en gammel, brugt racercykel, som jeg nu skal fikse lidt på. Den skal have nye dæk og slanger. Problemet er at hjulenes profil er 700x22c, så det er ret begrænset hvad jeg kan sætte på, ikke? Er det muligt og sætte 700x23c på, eller skal det netop være 22c’eren? Cyklen skal kun bruges i godt vejr…

    Jeg har en ret hård budget, på ca. 500-600 kr totalt.

    Venlig hilsen Danallan

    Svar fra Dansk Cykel Forum

    Hej Danallan

    Tak for spørgsmålet.

    Du kan selvfølgelig godt bruge en 700x23c. På en racerfælg kan du faktisk bruge alt fra 700x18c til 700x25c. Det skal dog siges at jo smallere dækkene er, jo mindre komfort er der. Så en 700x23c er absolut at anbefale. Hvad kvalitet du skal købe, er op til dig selv. Men på næsten alle racerdæk er skrevet hvor tæt trådene er lavet, hvilket der indikere hvor godt dækket er, med noget der hedder TPI (Tread Pr Inch). Jo højere tal, jo bedre er dækket. Det kan anbefales at tallet minimum er 120 TPI.

    Håber at det var svar nok.

    Mvh
    Dansk Cykel Forum

  3. Hej alle sammen. Jeg er 15 år og har cyklet i ca 1 år og nogle måneder, jeg bor i Aarhus s, højbjerg og leder efter nogle at cykle med, det kunne være hyggeligt at samles nogle stykker ved tankrogen på en dag med noget godt vejr og nogle glade cykleryttere, alder er ligemeget for mig så længe man kan få en god tur udaf det:) svar hvis i er med på idéen.

  4. Hej!

    Jeg står og skal købe ny cykel. Den skal bruges i byen med det primære formål at komme fra A til B hurtigt. God kvalitet og helst så vedligeholdelsesfri som muligt. Og den skal koste højst 5.000 kr. + udstyr.

    Mit nuværende valg står mellem en Centurion Genesis fra Fricykler (en specialudgave af Centurion Discovery-modellen) til 4.400 kr. + ekstraudstyr:
    http://www.fricykler.dk/HERRECYKLER-12.aspx?ProductID=PROD2341&GroupID=GROUP11

    Og en The Bike Street med 7 gear fra Cykelstyrken (også specialbygget, angiveligt samme udstyr som Avenue bruger) til 4.999 kr. + ekstraudstyr:
    http://www.cykelstyrken.dk/Cykler/The+Bike/The+Bike+-+Street+7+gear+H+'11.html

    Ekstraudstyr som lås, skærme, ståfod og lygter bliver ca. det samme begge steder.

    Hvad er dine tanker? Hvor er der mest at hente for pengene, hvem er bedst på kvaliteten – eller bliver jeg snydt fuldstændigt?

    Jeg håber du vil svare 🙂

    Med Venlig Hilsen
    Gustav Johannes Hoder

    Svar fra Dansk Cykel Forum

    Hej Gustav

    Tak for spørgsmålet.

    Mangler lidt info om cyklen fra Centurion for at kunne svare helt præcis. Men som jeg kan se, er cyklerne lidt ens ang udstyr. Men jeg vil foreslå at hvis du vælger at købe cyklen fra “The Bike”, at du får skiftet dækkene ud til bedre kvalitet… evt til Schwalbe Marathon Plus, som er super kvalitet. Dette vil koste dig lidt ekstra (ca 400 kr). Men du vil være fri for at skulle betale for de eksisterende dæk, som er af meget dårlig kvalitet, og uden punkterings-beskyttelse.
    Men jeg vil ikke mene at du bliver snydt, ligemeget hvad for en cykel du køber.

    Mvh
    Dansk Cykel Forum

    ,

  5. Hej,
    Jeg skal til at købe min første racer og har brug for et godt råd. Jeg skal køre til og fra arbejde (10 km hver vej) og vil ellers prøve kræfter med lidt længere ture.

    Jeg vælger mellem to cykler men er kommet meget i tvivl.
    Jeg har været ved at købe denne Specialized cykel (2011-model)
    http://ride4fun.dk/product.asp?product=2383

    Men ud fra det jeg lige kan læse har den Shimano Tiagra gear, og ikke 105.

    Har tidligere kigget på denne Principia (2010-model), som jeg mener har Shimano 105 gear – og synes jeg kan læse det samme her
    http://cykelexperten.dk/cms/modules/shop/public_product_view.php?slang=1&id=2398

    Er det rigtigt læst? Og skal jeg så købe Principia-modellen, selvom jeg synes siddekomforten er bedre på Specialized, eller? Jeg skal give omkring 10.000 kr for begge cykler inkl. forskelligt udstyr. Hvad er det bedste køb? Hvor vigtigt er det med gear-gruppen?

    Mvh. Hanne

    Svar fra Dansk Cykel Forum

    Hej Hanne

    Tak for spørsmålet.

    Nu har jeg arbejdet meget med begge racer-modeller og har været imponeret af begge typer cykler. Specialized er jo kendt for at være en uhyggelig stiv cykel, og det gør at flere watt kommer fra pedalerne ud i hjulene. Desværre har specialized det også med at spare på udstyret på de billige cykler. Ang Principia rammen går jeg ud fra at det er den grøn/hvide du har i kikkerten. Jeg har faktisk haft en del ture på denne model, og er absolut tilfreds med cyklen, hvis man ser i forhold til prisen. Så skulle jeg vælge ville jeg absolut vælge principiaen. Dette er ikke kun pga selve cyklen, men også fordi at jeg betegner servicen at være bedre hos dem end hos Specialized… hvis der skulle opstå problemer med rammen. Principiaen er også udstyret med godt udstyr og er i bund og grund rimelig gennemført.

    Håber at det var svar nok.

    Mvh
    Dansk Cykel Forum

  6. Hej
    Jeg har en cykel med Nexus Shimano 7 gear, indvendige. Jeg vil gerne have at gearene er “tungere” da jeg synes de er for lavt stillede. Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg stiller på dem. På min gamle cykel kunne man stille på kablets længde ved at dreje en skive ved gearet. Der er dog ikke tilsvarende del på denne cykel og har kun kunnet finde noget om hvordan jeg får “N-set” til at stå ordentlig så gearene passer. Det gøres ved at dreje på en knap ved selve gear skifteren på styret… hjælper mig dog ikke rigt. Håber I kan hjælpe.
    Vh
    Uffe

    Svar fra Dansk Cykel Forum

    Hej Uffe

    Tak for spørgsmålet.

    Der er kun 1 måde at skifte gearing på et indvendigt nav. I dit tilfælde hvor du gerne vil have nogle tungere gear, kan du enten få monteret et mindre tandhjul bagpå (og få skiftet kæden samtidig, hvis den er slidt), eller få et større tandhjul på foran. Det skal dog siges at 3 tænder ekstra foran, svarer til at få en tand mindre på tandhjulet bag. Så det mest normale vil være at få færre tænder bagpå. Til andre brugere herinde, skal det jo så nævnes at hvis man vil have et lettere gear på cyklen, kan man gøre det modsatte. Enten få et tandhjul med færre tænder på foran, eller flere tænder på tandhjulet bag.

    Håber at det var svar nok.

    Mvh
    Dansk Cykel Forum

  7. Hejsa

    Som du nok kan gætte ud af dette spørgsmål er jeg ikke den store gør-selv-mand, men mente nu godt jeg kunne montere et par reelight SL120 induktionslygter på min kones og min cykel. Det gik fint på min kones, men på min egen støder jeg ind i et problem.

    Forhjulet fungerer perfekt. Bagtil er der alt for stor afstand mellem lygte og magneter i egerne, så den virker ikke. Jeg kan kun få lygten tæt nok på, hvis jeg fjerner en slags spændeskive med en “udvækst” der går ind i slidsen til der hvor man monterer baghjulet. Mit spørgsmål er nu, kan jeg uden problemer fjerne denne meget tykke spændeskive?
    Hjulet ser ud til at sidde ok fast, men man kan måske trække noget skævt??

    Mvh
    Troels Frederik Hansen

    Svar fra Dansk Cykel Forum

    Hej Troels

    Tak for spørgsmålet.

    Som jeg kan se på de billeder du har vedhæftet, kan jeg se at du har købt reelight lygter der hedder “compact”. Dette betyder at det er lygter med et beslag der har en kort arm. Der findes også modellen der hedder “extender” der er beregnet til cykler med rullebremser. Disse lygter har en længere arm, som gør det nemmere at bøje armen lige den smule der skal til for at lygten kan nå ind til magneterne. Men for dig der allerede har købt lygterne, er det er dog muligt at købe nogle løse arme til reelight lygterne. Ang den spændeskive, skal det lige siges at den er nødvendig, men den fåes dog i en smallere udgave, så ingen dum idé også at få den skiftet. Men jeg tvivler at det vil være nok bare at skifte den.

    Håber at det var svar nok.

    Mvh
    Dansk Cykel Forum

  8. Goddag

    Jeg skal til at købe min første cykel siden jeg var lille. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=31800 denne cykel vil jeg meget gerne have fat i, da jeg har hørt både udstyret er i orden og de forbrugernes vurderinger generelt er i orden. Det eneste problem jeg har, er at jeg ingen anelse har vedrørende størrelsen på denne cykel. Hvilken skridtlængde oversættes de 58CM til?

    Mvh

    Nikola

    Svar fra Dansk Cykel Forum

    Hej Nikola

    Tak for spørsgmålet.

    Når man skriver en størrelse på en cykel, snakker vi ikke kun højde og dermed skridtlængde. Når en cykel er 58 cm høj er den nemlig også 58 cm lang. Så det er lidt om at hele kropsbygningen skal passe til størrelsen. Umildbart vil jeg sige at du skal have en højde der ligger omkring de 180 cm for at passe en cykel med str 58. Men det er det der gør det en smule farligt at købe over nettet, at man ikke kan være helt sikker på størrelsen passer. Det handler også om hvordan du bedst kan li en cykel. Nogle vil gerne en lille ramme, der kan virke lidt agressiv i kørslen. Hvorimod nogle gerne vil en stor ramme, men som godt kan virke lidt tung i det. Nogle kan engang imellem være så frække at gå ned i den lokale cykelhandler og prøve om en størrelse 58 passer en og derefter købe på nettet… dette skal dog ikke være en opfordring.

    Håber at det var svar nok.

    Mvh

    Dansk Cykel Forum

  9. Til Dansk Cykel Forum.
    Hvordan løsner man en frempind, som har sat sig urokkelig fast i forgaflen? Det er nok 15 år siden, jeg sidst har drejet på den. Både frempinden og forgaflen er af stål.
    På forhånd tak for svar.
    Mvh David

    Svar fra Dansk Cykel Forum

    Til David

    Tak for spørsgmålet.

    En velkendt problem for mange når de skal have løsnet en frempind af dem gamle slags, med en frempind der er skruet ned i stilken fra forgaflen, og som ikke har været løsnet i mange år.
    Den første ting der kan være problemet er bolten som sidder for enden af bolten og som har rustet sig fast. Skal man have den løsnet, kan det gøres ved at løsne bolten oppe i toppen og bagefter banke på den med en hammer. Dette vil som regel løsne bolten i bunden af frempinden og den kan nu hives op.
    I enkelte tilfælde hvor frempinden måske ikke har været løsnet i flere år, kan det dog godt være selve frempinden der har rustet sig fast i stilken til forgaflen. Hvis man ganske umuligt kan vride den løs, er den eneste mulighed at skære frempinden over så tæt på rammen som muligt. Derefter kan man trække forgaflen af cyklen. Derefter skal man ved hjælp af en varmeblæser varme stilken til forgaflen op. Når gaflen er til pas varm, skulle det være muligt at trække resterne af frempinden op. Det kan ske i enkelte tilfælde, at stilken næsten skal være rød-glødende før den slipper frempinden. Så jeg skal lige advare om, at man skal være påpasselig i denne proces, så man ikke brænder fingrene. En god idé er at spænde gaflen godt fast til et skruestik, så man har styr på den, inden man starter med at varme den op.
    Bagefter er det så bare at få købt en ny frempind, og husk så at smøre den nye frempind godt til med fedt, så det forhåbentlig ikke vil ske næste gang den skal løsnes igen.
    Håber at det var svar nok.

    Mvh
    Dansk Cykel Forum

  10. Hej danskcykelforum

    Jeg har netop været så uheldig at mit forhjul er blevet skævt da min cykel faldt og stod i en dyb rille, men ikke dyb nok til at blive stående…

    Kan det betale sig at få rettet sådan et hjul op hos en cykelsmed eller vil det være billigere at købe et nyt?

    Mvh

    Benny

    Svar fra Dansk Cykel Forum

    Hej Benny

    Tak for spørgsmålet.

    I det her tilfælder vil det helt sikkert ikke kunne betale sig at få det rettet op, da det handler om at fælgen faktisk har fået et “slag”. En fælg kan som regel kun rettes op, hvis det skyldes at en eller flere eger springer. Så jeg vil foreslå at du køber et nyt forhjul, og det kan som regel klares for ca 400 kr, hvis du altså selv kan skifte det over.

    Mvh
    Dansk Cykel Forum

  11. Hej

    Jeg har hårdt brug for hjælp, da jeg er lidt på bar bund når det kommer til cykler. Jeg har netop købt denne cykel brugt gennem den blå avis, og den er sådan set helt fin, men jeg synes gearet er højst irriterende! Det er sådan to håndtag på stangen hvorpå styret sidder. Mit spørgsmål går på om man kan skifte selve “gear-skifteren” ud med en anden model, der sidder på styret, som det er tilfældet på de fleste cykler? Der er vist 5 gear, men jeg forstår som sagt ikke helt systemet. Håber jeg kan få et svar 🙂

    Mange hilsner Ida

    Svar fra Dansk Cykel Forum

    Hej Ida

    Tak for spørgsmålet.

    Det gearsystem du har er et gammelt system fra det firma der idag hedder Sram. Skal du skifte systemet ud til et mere moderne med drejegreb på styret, vil de to eneste løsninger være:
    1. Enten at købe et helt nyt baghjul, med det nye gearsystem i.
    2. Eller bare få en cykelhandler til at skifte navet i det eksisterende baghjul ud.
    Den første løsning vil være at foretrække hvis hele hjulet er gammel og slidt. Hvorimod er den anden løsning fin nok, hvis hjulet er ok. Begge løsninger er dog ikke helt billige, og du skal forvente at en cykelhandler vil kræve ca 1600-2000 kr for det (incl arbejdsløn). Hvis du bestemmer dig for at gøre det, vil jeg så gerne foreslå at du skifter gearet om til det fra Shimano, da det må betegnes som bedre kvalitet, og koster næsten det samme.

    Håber at det var svar nok.

    Mvh
    Dansk Cykel Forum

  12. Hvor kan jeg se stelstørrelse og hjulstørrelse på en Centurion damecykel ?

    Hilsen
    Steen Mikkelsen

    Svar fra Dansk Cykel Forum

    Hej Steen

    Tak for dit spørsgmål

    Stel størrelsen plejer som regel at stå et eller andet sted på cyklen, på et lille klistermærke. Evt under cyklen, så du er måske nød til lige at vende den om. Men står stelnummeret ikke på cyklen, kan du tage et målebånd og måle afstanden imellem midt kronrør og midt saddelpind. Du skal måle vandret. Afstanden er det tætteste du kommer på et stelstørrelse.
    ang hjulstørrelsen, så står det også som regel på dækket. På et helt almindelig størrelse dæk, vil der stå 700 C på dækket ganget med bredden på dækket. Er cyklen en MTb vil der som regel stå 26×1,95 (feks). De 26 er tommer på hjulets størrelse imens de 1,95 igen er bredden på dækket.
    Håber at det var svar nok.

    Mvh
    Dansk Cykel Forum

  13. Jeg skal bruge en cykel til daglig transport og til træning på længere ture.

    De ting jeg vægter højt er:
    – Robust cykel, som kan holde til at blive brugt.
    – Cykel der kan køre stærkt. Til træning vil jeg gerne lidt omkring, så den skulle gerne kunne komme lidt op i fart.
    – Jeg hader at punktere.

    Jeg er 187 høj, vejer 91 kg.
    Jeg har en centurion discovery med 7 indvendige gear i dag, men der er ikke meget fart i den på de længere ture.

    Kan man få en cykel til 7-12.000 kr som opfylder de behov?
    Jeg er i tvivl om jeg skal kigge efter en racercykel, som kan holde til hverdagsbrug, eller efter en hverdagscykel som kan bruges til race-

    Mvh
    Lars Eskildsen

    Svar fra Dansk Cykel Forum

    Hej Lars

    Ja de indvendige gear, er ikke noget der er særlig meget fart i. Så der er ingen tvivl om at du skal ud og lede efter noget med udvendige gear. Mange cykelbutikker ligger inde med racercykler de har bygget lidt om. Dvs med et alm styr, og i enkelte tilfælde lidt tungere dæk der ikke punktere så nemt.
    Det gode ved sådan en cykel, i forhold til en alm citybike, er først og fremmest vægten. Sådan en cykel har selvfølgelig også de udvendige gear, som vil være en nødvendig ting for dig. Med rimelig godt udstyr, skulle du nemt kunne holde prisen under de 12.000 kr.
    Håber at det var svar nok.

    Mvh
    Dansk Cykel Forum

  14. Måske et dumt spørgsmål, men jeg vil gerne tabe mig fra mine 116 kg til omkring 85-90 kg. Jeg er til trods for vægten er jeg i rimelig form og kan på min almindelig cykel fint cykle 20-30 km og løbe 2-3 km.

    Cykling var for 8 år siden det helt store og det vil jeg egentlig gerne genoptage. Vægten er altså med sko og tøj vel omkring de 120 kg. Men:

    Kan min cykel bære mig? Den er købt da jeg vejede 85-90 kg. Det er Esperia Racing 5100 som vel har kørt omkring 15000 km, men egentlig står den bare stille nu, mens jeg bruger min almindelig cykel. Hvordan kan jeg tjekke om den kan bære vægten uden at risikere at ødelægge den undervejs?

    Så jeg har altså en ret moderne racer stående som jeg er bange for bruge. Udover det pinlige ved at stå med et exet hjul i vejkanten 🙂 så vil det også være træls at trække sådan en fætter 15 km hjem med cykelsko på.

    mvh
    Kim

    Svar fra Dansk Cykel Forum

    Hej kim

    Det eneste jeg kan se som et problem for dig ang cyklen, kan blive hjulene. Nu skriver du ikke hvad for hjul du har monteret på cyklen, men jeg vil nok foreslå at du starter ud med et sæt hjul med så mange eger som muligt (gerne 36 stk), og med 3-kryds af egerne, da det giver den bedste komfort. Når du så kommer ned på de 80 kg, kan du godt begynde at bruge hjul der også ser smarte ud, uden der sker noget. Rammen skulle gerne uden problemer stå for presset, ellers er der ihvertfald en fejl i rammen.
    Håber det var svar nok, og held og lykke med kuren.

    Mvh
    Dansk Cykel Forum

    • Tak for svaret, det der står på dækkene er:

      2 left
      lite xrp
      etrto 622×13 DIN
      Alloy 6063T6

      Der er 24 eger på. Så det er jo nok lige i underkanten.

      Jeg cyklede på den almindelig i dag 27 km på omkring halvanden time og føler egentlig det er den tid jeg gerne vil bruge om dagen, men det er altså svært at komme op i fart på en almindelig og det bliver hurtigt lidt for meget hygge og for lidt træning 🙂

      mvh
      Kim

  15. Hej Dansk Cykel Forum

    Efter flere års tilløb er jeg nu endelig i år kommet rigtig godt i gang med cykeltræning på racer med mellem 200-350 km. ugentligt.

    Er blevet fuldstændig bidt af det og har da også mærket en klar fremgang både med kondition men først og fremmest med muskelkapacitet – og det er jo en fornøjelse i sig selv :o)

    Jeg vil dog gerne øge min hastighed lidt – ligger mellem 25-29 km/t – dog ofte med et gennemsnit på lige omkring 25/t fordi jeg (desværre) må køre meget bykørsel….

    I den forbindelse har jeg tit tænkt, om øgning af hastighed udelukkende beror på ren muskelkraft eller om der er noget man kan gøre rent teknisk – både i forhold til udstyr, kørestil osv.

    Jeg har i år ikke kørt med klik-pedaler – skal dog have dem monteret nu – det gør vel trods alt også en forskel med et bedre flow i trådet…..

    Håber I kan svare på ovennævnte.

    Med venlig hilsen

    Rikke

    Svar fra Dansk Cykel Forum

    Hej Rikke

    Tak for spørgsmålet.

    Når man snakker træning, er der som regel lige så mange meninger som der er cykelryttere. Men af egen erfaring og med indblik i den professionelle verden er forskellen på om du kan køre hurtigt på en cykel, hvor meget du træner din kondi. Rigtig mange morionister har en utrolig dårlig kondition, fordi de aldrig træner den, men udelukkende træner musklerne i benene, så de kan træde. En god måde at træne konditionen på, er ved at træne intervaller i små gear, over lange (10-15 km) stykker. Det kan eksempelvis være at køre på lille klinge (den med 39 eller 42 tænder) og i 5. gear bagpå (klingen med 15 eller 16 tænder). Det der er vigtigt under sådan en interval er om pulsen er helt opppe og ringe, farten er fuldstændig lige meget. Hvis man kører 2 af sådanne intervaller om ugen, vil man mærke en kæmpe forbedring på 2-3 mdr. Samtidig vil benene også blive bedre til at køre i små gear, noget der er godt til musklerne. Men husk forbedringerne kommer kun hvis du acceptere at det kommer til at gøre forfærdelig ondt, og er indstillet på det.
    En lille sidste ting er, at man for alt i verden ikke må gå op i gennemsnits hastigheden til træning. Pauserne imellem intervallerne er nemlig lige så vigtige, som selve intervallen. Så en træningstur med 24 km/t i snit, kan være bedre end en træningstur med 32 km/t i snit… hvis altså man har kørt intervallerne helt igennem.

    Håber at du gir den nye træningsform en chance…. du vil aldrig fortryde det.

    Mvh
    Dansk Cykel Forum

  16. Hej. Skal man bruge specielle pedaler hvis man godt ville have klamper ? Og hvis, hvilke nogle ville i så anbefale. Med venlig hilsen Brian
    Håber i kan svare på det.

    Svar fra Dansk Cykel Forum

    Hej Brian

    Tak for spørgsmålet.

    Ja man skal bruge specielle pedaler for det. Der er nogle som er beregnet til MTB og nogle til Race. Når man køber pedalerne, følger der helt automatisk klamper med som passer til pedalerne.
    Jeg vil ikke desideret anbefale et specielt mærke. Men der er rigtig mange der bruger mærket Shimano, som laver til både MTB og Race. Har selv brugt dem i mange år, og været super tilfreds. De fåes også i mange forskellige prisklasser, efter hvilket behov man har.

    Håber at det var svar nok.

    Mvh
    Dansk Cykel Forum

  17. Hej

    Jeg har her for ikke så længe siden haft et “mindre” uheld hvor mit gearskifte på min Bianchi cykel rev sig løs og satte sig ind i baghjulet. Det medførte desværre at mit (heldigvis) billige gearskifte fra SORA gik i stykker og ikke var til at redde. Jeg ønsker derfor at købe et nyt gearskifte (kun bagereste) og ville hører om jeg faktisk kan vælge hvad der skal være uden at jeg skal skifte andet end gearskifte, eller om jeg kun kan vælge SORA modellen igen? Jeg prøver at undgå at skifte klinger, kæde osv. Det skal også lige nævnes at gearkabellet også røg.

    Mvh
    Andreas

    Svar fra Dansk Cykel Forum

    Hej Andreas

    Tak for spørgsmålet.

    Du kan selvfølgelig nemt opgradere din bagskifters kvalitet. Når du køber en ny, er det bare nødvendigt at du køber en med samme arm-længde som den gamle, og selvfølgelig stadig af mærket Shimano. Nu da det er en Sora bagskifter du har ødelagt, kan jeg regne ud af det er en bagskifter beregnet til race. Så skal du opgradere, skal det bare være en bagskifter med en kort arm, af mærket tiagra, 105, Ultegra eller Dura Ace.

    Håber at det var svar nok.

    Mvh
    Dansk Cykel Forum

  18. God aften Dansk Cykel Forum,

    Fandt siden i min søgen efter et nyt dæk og kunne se i kom fra Holstebro, er selv oprindelig fra Vildbjerg.

    Jeg har et spørgsmål vedrørende dæk til en gammel tysk cykel, en Witter fra Bielefeld.
    Det er min kammerats og baghjulet var meget tæt på total kolaps.
    Ud af 36 eger tror jeg der er sprunget 10.
    Men det er den “nemme” del af sagen, at få ny eger på

    Dækket er også ret færdig, og nu bliver det drilsk
    Det er et gammelt Semperit 26 x 1 ½ REX og det er alt hvad der står på dækket.
    Har brugt forskellige skemaer, dog mest dette:
    http://www.cykelpartner.dk/guide/cykeldaek-stoerrelser-saadan-vaelger-du-de-rigtige-daek-til-din-cykel-8/
    og hvis det passer sammen så skulle jeg jo bare finde dette dæk:
    40-584 – 26 x 1½ – 650B Standard – 1834mm

    Men er i tvivl om det nu også er det rigtige, har fundet ud af der er flere forskellige størrelser 26″
    Så har målt en masse og håber du kan hjælpe mig efter de mål.
    Alle mål er ca mål da de er målt med målebånd…..
    Fælgen måler:
    Udvendig diameter: 600mm
    Indvendig diameter: ca 582-584mm
    Ydre omkreds er målt til ca 1877mm
    Dækket måler:
    Ydre diameter: 645mm
    Indre diameter: 566mm
    Hvor dækket har hvilt på fælgen: ca 584mm

    Har fundet et dæk på ebay med ertro 40-584, men vil gerne være sikker på det er det rigtige og ikke bare bestille dæk i blinde……???
    Er det noget din ekspertise og erfaring kan hjælpe med…….???

    Mwh
    Henrik Justsen

    Svar fra Dansk Cykel Forum

    Hej Henrik

    Tak for spørsgmålet.

    Du kan nemt bestille det dæk du har fundet på nettet, så længe der bare står x-584 på det nye dæk. Har lagt lidt om det ud på forsiden, som måske også vil hjælpe lidt.

    Håber at det var svar nok.

    Mvh
    Dansk Cykel Forum

    • God morgen Stanley,

      Tusind tak for dit svar,
      Har brugt meget tid på at søge svar.
      Så nu vil jeg se at få bestilt et par dæk, så han kan komme til at cykle igen.

      Mwh
      Henrik

  19. Jeg overvejer at købe ny cykel.
    Jeg har 13 km. på arb. 1/2 km. grusvej
    skal køre sommer og vinter.
    jeg har fundet en Nishiki rase cyclo cross. 9200,- 9900,- men vil høre om der er en som er lige så god, til billiger penge.
    Jeg er pige, 170 cm
    Mvh

    Svar fra Dansk Cykel Forum

    Tak for spørgsmålet.

    Har kigget en del på crosscykler de sidste par år, men må indrømme at jeg ikke har stødt på nogle mærker der vil betegnes som et bedre køb. Cykler med det udstyr på vil som regel ligge i den prisklasse, og så handler det mest om udseendet på cyklen. Men absolut et fornuftigt køb, når man kigger på hvad du skal bruge den til. Et råd jeg vil gi, er dog at få lavet en opmåling til cyklen der hvor du køber den (hvis det er muligt der). Bare så du får den rigtige størrelse. Men jeg vil umiddelbart skyde dig til at skulle have en størrelse 53 ca.
    Håber det var svar nok, og held og lykke med købet.

    Mvh
    Dansk Cykel Forum

  20. Hej.

    Jeg overvejer kraftigt at købe en racercykel til at køre til og fra arbejde (12,5 km) og nogle ture ind i mellem. Fri Cykler har haft nogle gode tilbud på Trek. bl.a Trek 1.1 til 4999 vist nok med shimano Sora gear, men også trek 2.1 med shimano 105 gear, bedre hjul osv. til 9495 begge med en startpakke med flaskeholder, taske, computer og værktøjssæt.
    Jeg er mest til 2.1 men den er lige rigeligt dyr. Cykelhandleren har fortalt at han snart får et lignende tilbud på Trek 1.5 med tiagra gear og det samme ekstra udstyr til 6999. Kan jeg godt “nøjes” med 1.5 uden at miste meget i forhold til 2.1 eller er prisforskellen på 2500 rigelig høj i forhold til det man får?

    Svar fra Dansk Cykel Forum

    Hejsa

    Tak for spørsgmålet.

    Det er helt sikkert at du får bedre udstyr på en 2,1… i det lange løb, endda noget bedre udstyr. Så hvis de 2500 kroner ikke betyder det vilde for dig, ville jeg købe den. Det vil helt sikkert være en cykel du kan have i mange år, hvis du vedligeholder den godt.
    Men hvis de 2500 kroner betyder lidt, og du ikke er sikker på at du vil blive ved med at cykle på job de næste mange år, så vil en Trek 1,5 også kunne opfylde dit behov.
    Men du skal vide at du både betaler for design og reducering af vægt når du køber en Trek 2,1… og det er måske ikke noget der betyder det vilde for dig.
    Håber at det var svar nok.

    Mvh
    Dansk Cykel Forum

  21. Hej DCF.
    Jeg er igang med at lave min egen singlespeed cykel. Og ville hører om det er muligt at fjerne mine gear fra cyklen.

    Hilsen Mathias 🙂

    Svar fra Dansk Cykel Forum

    Hej Mathias

    Tak for dit spørgsmål.

    Det er helt klart at lave din cykel om til singlespeed.
    Kører du på en alm cykel med indvendige gear, er det nødvendigt at du får et helt nyt baghjul monteret med samme nav-bredde som det gamle. Du kan evt selv, eller be en cykelmekaniker om, at skifte nav i det eksisterende hjul, for at beholde den gamle fælg som sansynligvis i forvejen matcher fælgen du har på foran (det ser bedst ud). På kassette hylsteret montere du så et specielt kit med et enkelt tandhjul, som kan købes i de fleste cykelbutikker for ca 500 kr. Så skulle det være det. Er det derimod en cykel hvor der i forvejen er udvendige gear på, er det så noget nemmere. Der skal du jo så bare montere det nye kit, istedet for den eksisterende kassette, som sidder på baghjulet. Når du montere kittet med det ene tandhjul, er det vigtigt at du placere tandhjulet, så kædetrækket bliver så lige som muligt.
    Håber at det var svar nok.

    Mvh
    Dansk Cykel Forum

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.