Gearing på en racercykel

Rigtig mange motionister, er desværre ikke helt selv herre over hvilke gearing de har på deres racercykel. Som regel er det forhandleren, eller cykel producenten, der ender med at afgøre hvilken gearing du som forbruger skal “nøjes” med på landevejen. Enkelte sætter sig dog ind i hvilken gearing der er bedst for dem, efter hvad terræn der er i det lokale område.

Starter vi lidt med klingerne foran på cyklen, så er valgmulighederne store allerede der. Hvor man i gamle dage næsten som standard kørte med 52 eller 53 som stor klinge, og 42 eller 39 tands som lille klinge. Så er det i dag andre gearinger der slår igennem.

Compact gearing

Rigtig mange cykler leveres i dag med compact gearing. Det er en gearing der hedder 50/34 eller 52/36. Spørger du mig, så er den gearing helt skudt forbi til et terræn som vi har i Danmark. Min oplevelse med motionister der kører med 50/34 gearing, er at de faktisk aldrig bruger den lille klinge. Derimod mangler de tit en gearing når det går rigtig stærkt. Den lille klinge har de som løsning, når de skal på ferie i Frankrig/Italien. Men hvorfor kører rundt med en klinge i 51 uger i Danmark, for kun at bruge den 1 uge i sommerferien?  En compact gearing er set fra mit synspunkt, og efter mere end 25 år i sadlen, en god gearing hvis du bor permanent syd for Kassel Bakker.

53/39

Det må betegnes som den mest anvendte gearing foran, set over de sidste 40 år. Grunden til at jeg personligt syntes at det er den mest optimale gearing i Danmark er:

  • Der er få gear der overlapper hinanden.
  • Kører du med en kassette bagpå, hvor den største tandhjul er en 27 tands. Så burde der ikke være den forhindring i Danmark der ikke kan klares. Skulle det ske at du har tilmeldt dig den helt lange til Grejsdalsløbet, og frygter Kiddesvej og Gl. Kongevej, og du mener at du med en 39 foran og 27 bagpå vil få problemer. Så kan du vælge imellem 2 ting.
    • Invester i en billig kassette (12-30) og kæde, til det ene løb. Pak det ned efter løbet og gem det til andre vilde udfordringer.
    • Accepter at du taber 3-4 min på de 2 stigninger, og træk cyklen til toppen.

Kassetten

Kigger vi så på den bagerste kassette, så er det for alvor her du kan gøre den store forskel. I dag hvor du kan få kassetter med op til 11 gear på til din racer, så er der virkelig mulighed for at spænde vidt på gearingen der. Hvor de rutinerede, og dem der er i bedst form, tit og ofte vælger en gearing der hedder 11-25 (fra Sram) eller 12-25 (fra Shimano). Da det er her der er mindst spring imellem gearene. Så vil dem med færrest kilometer i benene og første års motionister, som regel vælge en 12-27 eller 12-30. Da det er en gearing der gør, at selv de største stigninger kan forceres.

Så når du går ned til din lokale cykelbutik, eller handler på nettet. Så slå lige øjnene hen over hvilken gearing der er monteret på cyklen. Passer den ikke dine behov, så prøv at se om du ikke kan forhandle dig til den rette gearing. Det er altid nemmere at forhandle inden du køber cyklen.

Så en lille gear-guide fra en erfaren cykelrytter og cykelmekaniker, til nye og erfarne motionister.

  • 50/34 foran og 12-27 bag – En gearing udelukkende til folk der bor i sydeuropa.
  • 53/39 foran og 11-25 bag – En gearing til dem der cykler rigtig hurtigt, også kaldet Super-motionister.
  • 53/39 foran og 12-25 bag – En god gearing herhjemme. Små spring imellem de enkelte gear, og en gearing der kan klare de fleste bakker herhjemme.
  • 53/39 foran og 12-27 bag – En god begynder gearing for dem der ikke har dyrket motion før.
  • 53/39 foran og 12-30 bag – En gearing udelukkende til brug i ekstremt terræn. En gearing man kan have liggende på hylden, og tage frem når lejligheden byder sig.

Til orientering, så kan din bagskifter ikke klare alle mulige gear-kombinationer. Dette skyldes armens længde på bagskifteren. Jo længere armen er, jo flere gear-kombinationer kan den klare. Det er det der i fagligt sprog kaldes bagskifterens kapacitet. Du kan et andet sted på bloggen, læse om hvad bagskiftens ‘kapacitet’ betyder for dig.