Skivebremser

Opdateret 21.11.2016

Skivebremser er de seneste år vundet rigtig meget frem. Først var det på mountainbikes, men nu bliver de også oftere og oftere monteret på blandt andet crosscykler og racercykler. I enkelte tilfælde også på citybikes. Hvor skivebremser i starten var mekaniske (med kabel og wire), er de nu næsten alle med hydraulisk system. Dvs at bremsesystemet virker via hydraulisk væske i stedet for en wire.

Dette system har den helt klare fordel, ved at bremsegrebene altid er utrolig nemme at trykke ind, selv efter lang tids brug.

Hydraulisk bremsesystem/bremsevæske

Når man arbejder med hydraulisk bremseolie er det vigtigt at man bruger den rigtige bremsevæske til sin cykel. Der laves både bremser til mineralsk olie og til DOT hydraulisk olie. Du kan som regel læse på bremsegrebet hvad for noget olie, dine bremser bruger. Kommer du til at bruge den forkerte olie til dine bremser, vil du indenfor meget kort tid, opdage at dine bremser stopper med at virke. Du kan i et andet indlæg herinde læse om hydrauliske bremseolier til mountainbike, crosscykler og racercykler.

Udskiftning af bremseklodser

Der er rigtig mange forskellige bremseklodser på markedet, så når man skifter klodserne kan det være en go ide at have de gamle med ned til cykelhandleren, så man får de rigtige udleveret. Det kan være en go ide at smøre stemplerne samtidig med, at man skifter klodserne. Stemplerne skal smøres med det samme væske, som selve bremsesystemet bruger. Har du aldrig før smurt stemplerne i kaliberen, så lad andre vise dig det første gang. Gør du det forkert, kan det godt ende med at koste dig dyrt.

Hydrauliske bremser der hyler

Rigtig mange er udsat for at bremserne hyler, selv når bremserne ikke er særlig gamle. Det kan være svært at fjerne disse hyle lyde, når det ikke er tilladt at smøre klodserne. Men for kort tid siden kom SwissStop med et nyt produkt på markedet der hedder Silencer. Silencer er en spray man kan sprøjte på klodserne, så de holder op med at larme. Når man gør det, er det vigtigt at man selvfølgelig tager klodserne ud først og ligger dem på noget papir. Så sprøjter man dem med Silencer, og lader dem tørre i 10 min. Derefter montere man dem igen, og efter få km, bør alle hylelyde være væk. Dog skal man være opmærksom på at bremseevnen kan være nedsat det første stykke tid efter at du har givet klodserne silencer, men alt det kan du læse mere om på linket ovenover.