Hvilken racercykel skal jeg vælge?

Opdateret 20.11.2016

Idag er landevejs cykling næsten gået hen og blevet det nye golf, hvor der er flere og flere der prioritere at komme ud på landevejen for at motionere. Men for en nybegynder kan markedet for landevejscykler være svær at gennemskue. Men jeg vil her prøve at give et billede af de forskellige mærker der er på markedet, og hvad du skal være opmærksom på inden du laver dit valg af racercykel.

Cykel stellets kvalitet

Idag laves cykelrammer i enten stål, aluminium, carbon, titanium og meget få i magnesium. Tryk på linkene og læs

Stål stel – Stål stel er for dig, der enten ønsker:

  • En billig racer
  • En racer med sjæl
  • Er ligeglad med hvad cyklen vejer

Det er ikke mange cykler der idag laves af stål. Dem der laves er enten meget billige og ikke af særlig god kvalitet. Eller også er det en klassisk cykel, som producenter har lavet for at lave en helt speciel cykel. I den sidste kategori kan nævnes nogle italienske mærker som Colnago. Der med et fedt design og super fede muffer, har sørget for at lave stål cykler, der også viser en form for god smag. Disse cykler er dog sjældent særlig lette. Men hvad betyder det, bare den har sjæl.

Tjek linket her og læs mere om stål stel.

Aluminiums stel – Det er det sikre valg. De fleste cykler laves idag af aluminium, da det er et forholdsvis billigt materiale, og det er et materiale der ikke ruster og som kan laves i en forholdsvis lav vægt. Aluminiums cyklen er for dig der ønsker:

  • En cykel til rimelig pris
  • En der gerne vil bruge 10.000 kroner på en cykel. Men som hellere vil have godt udstyr og gode hjul, end en carbon cykel.
  • En der gerne vil have en forholdsvis let cykel der kan holde i rigtig mange år.
  • En cykel med rimelig komfort.

Tjek linket her og læs om hvad aluminiums stel egentlig er.

Carbon stel – En racercykel af carbon, er en cykel for dig der ønsker:

  • En stiv cykel, der er hurtig
  • En cykel uden den vilde komfort
  • En super let cykel
  • Det fede lir

Carbon er det lette materiale som kan laves rigtig stiv. Det er i dag det mest brugte materiale, når vi snakker cykler i prisklassen 10.000 kroner og opefter. Men når man kigger på carbon stel og finder ud af at de kan købes fra 3000 kroner og helt op til 70.000 kroner bare for stellet. Så skal man heller ikke være i tvivl om at der er forskel på kvaliteten. Tjek linket her og læs om hvad forskellen er på de forskellige carbon rammer.

Titaniums og Magnesiums stel

Cykler lavet af et af disse 2 materialer er cykler for dig som-

  • Ønsker noget de andre ikke har
  • Noget unikt
  • En cykel bygget efter dine mål

Her er tale om materiale som er dyrt at lave cykler af. Så falder du over en cykel lavet af enten titanium eller magnesium, kan du være sikker på at prisen er i den høje ende. De fleste titaniums stel kan du få bygget efter mål. Men her skal du regne med op til 11 måneders ventetid på en ramme.

Udstyret

Udstyret er det vigtigste når du køber ny racercykel, og allerede har bestemt hvad materiale cyklen skal være lavet i. Der er stor forskel på de billige og dyre udstyrsgrupper i kvalitet og pris. Nogle gange vil du opleve cykler der er mixet sammen i udstyret, for at producenten kan levere en cykel, til så skarp en pris som muligt. Men som en god regel, er det ikke dumt at alt udstyret på cyklen er af samme mærke. Vi har andet sted på bloggen skrevet om forskellen på diverse udstyr, tryg her for at læse det indlæg.

Hjul

Forvent ikke nogle særlig gode hjul på din nye cykel, med mindre du smider for 40.000 kroner og opefter. Producenterne har det med at spare på kvaliteten af hjulene, selvom det er hjulene der gør den største forskel, den dag du går ud og køber nogle rigtig dyre nogle. Producenten ved at i de fleste tilfælde er det ikke hjulenes kvalitet der sælger. Så derfor lægger de det op til forbrugeren at opgradere den dag, hjulene ikke holder længere.

Kigger man lidt rundt på nettet, finder man kun ganske få cykelproducenter der har valgt ikke at sælge cykler med dårlige hjul monteret på. Et af de mærker er Factor. De har fra starten bestemt sig for at alle deres cykler leveres med kvalitetshjul fra Black Inc. Men det gør selvfølgelig også det ved prisen, at en Factor racercykel kun ligger i den dyre ende.

Stelgaranti

Der er stor forskel på hvilken garanti, de forskellige cykelfabrikker giver på deres cykelstel. Det er lige fra 2 år til livstids garanti. Garantien er væsentlig hvis du køber en cykel, med et stel til en pris over de 12000 kroner (eller bare til en pris, hvor det vil irritere dig, hvis stellet revner og du selv skal ud og investere i et nyt). Så husk at spørg til den når du køber cyklen.

Bliv målt op

Flere og flere cykelbutikker tilbyder at måle deres kunder op til den nye racercykel. Ideen er fantastisk og giver dig som kunde en sikkerhed for at du får en cykel i rigtig størrelse. Enkelte cykelbutikker tyer stadig til “øjemål”. Til dig som kunde vil jeg stille mig skeptisk overfor en sådan “opmåling”. For kommer du om 6 måneder, og klager over at du syntes at rammen er for lille eller stor, så tvivler jeg på at forhandleren tager din cykel retur. Opmålinger koster generelt fra 249 kroner og op til 4000 kroner, efter hvor præcis opmålingen skal være, og hvor mange mål du vil have med i opmålingen.

Læs også vores test og vurderinger af forskellige cykel mærker. Blandt andet Factor Bikes, Trek, Giant, Bianchi, Boreas, Specialized, Principia, Merida, Colnago, Cervelo, Canyon, Cannodale, Kuota, Cervelo m.fl.